Smrť trojročného Sebastianka aj amputovaný prst Lilianky (3) otvárajú diskusiu o tom, aké právo má pacient v prípade pochybenia lekára či nemocnice. Nie je pravdou, že žiadne. Ak váš podnet zdravotnícke zariadenie či lekár neuzná, môžete sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). „Ak sa pacient domnieva, že mu nebola správne poskytnutá starostlivosť, je potrebné, aby na príslušnú pobočku úradu poslal písomný a podpísaný podnet,“ vysvetlila Andrea Pivarčiová z ÚDZS. Podľa prezidentky Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) Márie Lévyovej je dobré najprv svoju nespokojnosť konzultovať priamo s lekárom alebo nemocnicou. „Dá sa hneď v úvode predísť zhoršeniam zdravotného stavu, komplikáciám, neetickému správaniu zdravotníckých pracovníkov,“ uviedla Lévyová.
Kedy sa obrátiť na ÚDZS
- ak sa domnievate, že vám nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť
- rozhodnutie lekára alebo zdravotníckeho zariadenia bolo nesprávne
Ako postupovať
na pobočku treba zaslať písomný a podpísaný podnet
- musí tam byť uvedené vaše meno a adresa
- uviesť treba názov zdravotníckeho zariadenia či meno lekára, jeho sídlo, obdobie poskytovania zdravotnej starostlivosti a opis problému
Činnosť úradu
- ÚDZS pri výkone dohľadu vychádza zo zákona č. 584/2004
- dôsledne prešetrí zdravotnú dokumentáciu pacienta
- skúma vyjadrenia poskytovateľa zdravotnej starostlivosti
- k procesu prizvaný aj nezávislý konzultant príslušného medicínskeho odboru
Kedy môžu byť vyvodené následky
1. protiprávny úkon
- zanedbanie alebo konanie zdravotníckeho pracovníka musia byť v rozpore s jeho povinnosťami
2. škoda
- porušenie alebo ohrozenie hôdnot, ktoré sú chránené zákonom alebo iným právnym predpisom
3. príčinná súvislosť
- medzi protiprávnym úkonom a následkom musí byť dokázaný príčinný vzťah, teda vzťah príčiny a následku
4. zavinenie
- ku konaniu alebo zanedbaniu muselo prísť zavinení
Najčastejšie podnety pacientov
Mária Lévyová, Asociáca na ochranu práv pacientov nespokojnosť s poskytnutou starostlivosťou a so žiadosťami o riešenie problému
- nespokojnosť s čakacími dobami u špecialistov
- nedostupnosť liekov
- zmena zdravotnej poisťovne
- vyberanie poplatkov poskytovateľmi
- sprístupňovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie
Posvieti sa aj na poisťovne
- ÚDZS vybavuje aj podnety súvisiace s verejným zdravotným poistením
- podnety sa týkajú činnnosti, postupu v procese prepoistenia pacienta
- rieši aj spory súvisiace s ročným zúčtovaním poistného na verejné zdravotné poistenie
Kde nájdete pobočky
- Žellova 2, Bratislava
- Trojičné nám. 10, Trnava
- Legionárska 17, Trenčín
- Coboriho 2, Nitra
- Wolkerova 34, Banská Bystrica
- Kuzmányho 27, Martin
- Floriánska 19, Košice
- Kúpeľná 3, Prešov
Ak sa preukáže vina poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, môže byť:
- uložené opatrenie na odstránenie zistených nedostatkov
- zakázaný výkon zdravotníckeho povolania njaviac na jeden rok
- uložená pokuta