Ako na to vám poradí skúsený jachtár Michal Kelemen z Yachttravel, ktorý našiel v plachtení na mori životnú vášeň. K jachtingu sa dostal prostredníctvom svojho otca. Ešte pred 15 rokmi mala rodina Michala Kelemena zo Žiliny veľkú drevenú tureckú loď, tzv. gulet, na ktorej v Chorvátsku podnikali. „Loď sme vlastnili tri roky, ale keďže vtedy bolo komplikované podnikať v cudzej krajine, nakoniec sme ju predali,“ vysvetľuje mladý jachtár, ktorý bol v tom čase ešte študentom elektrotechniky na Slovenskej technickej univerzite.
Po štúdiách sa Kelemen vybral na skusy do Nórska a keď sa opäť vrátil na Slovensko, ťahalo ho to práve k jachtingu. „Povedal som si, že budem pomáhať otcovi, a tak som sa dostal od elektrotechniky k cestovnému ruchu,“ smeje sa Michal. Jachting je dnes nielen jeho vášňou a záľubou, ale i prácou. V Chorvátsku organizuje jachtárske kurzy, dovolenky, ale i súťaže a regaty.
Má Chorvátku
Počas svojich plavieb sa v roku 2010 zoznámil aj so svojou manželkou, pôvodom Chorvátkou Anou. „Pracovala ešte ako študentka v jednej spoločnosti, od ktorej sme si požičiavali lode. Nakoniec Ana prišla žiť na Slovensko, štyri roky sme svoji a máme dve deti,“ pootvára zákulisie svojho slovensko-chorvátskeho manželstva Michal. A keďže je často na cestách, jeho žena zostáva s deťmi doma v Žiline. „Manželkin sen, ktorý si nedávno splnila, bol mať špecializované štúdio pohybu. Tým pádom má ona ako Chorvátka prácu na Slovensku a ja Slovák chodím za robotou do Chorvátska,“ hovorí o rodinnom paradoxe Kelemen a porovnáva mentality. „V Chorvátsku je síce väčší pokoj a pohoda, ľudia sa tak nestresujú, ale na druhej strane je veľmi ťažké sa s niekým na niečom dohodnúť napevno. Tamojší ľudia majú na všetko čas ako v každej prímorskej krajine a povedia si – dnes je teplo, nechajme to na zajtra. Mojej žene ale viac pasuje práve slovenská mentalita ako tá chorvátska.“
Dostupný luxus
Podľa Kelemena sa časy zmenili a dovolenka na jachte nie je len pre smotánku, ako si mnohí mylne myslia. „Jachting ako šport je síce relatívne drahý, ale o dovolenke to neplatí. Cenovo je totiž porovnateľná s obyčajnou dovolenkou kdekoľvek v Európe,“ porovnáva jachtár a nás preto zaujímajú konkrétne sumy. „Keď sa bavíme o číslach, týždenná dovolenka na jachte vás vyjde na 500 až 600 eur na osobu na týždeň. Keďže za tie peniaze môžete mať hocijakú inú dovolenku, nie je to nič drahé,“ vysvetľuje. Za najväčšie výhody takejto dobrodružnej plavby považuje najmä devízu, že človek si sám manažuje cestu a dostane sa aj na miesta, kde sa bežný suchozemec nedostane. „Má to iné čaro, ako keď ležíte iba na pláži, kde je okrem vás aj ďalších päťsto ľudí. Takisto si každý určí, či chce byť na jednom konkrétnom mieste, alebo ich navštívi viacero. Prípadne, či zostane len v zátoke a odtiaľ sa za dve hodiny preplaví do mestečka, kde sa mu páči.“
Ako na to?
Jachtárska sezóna trvá sedem mesiacov – od apríla do októbra. Čo teda robiť, ak sa jedného dňa zobudíte a zatúžite po plavbe na jachte? „Pokiaľ človek nechce prechádzať tým, že si urobí kapitánsky kurz, najjednoduchšie je zobrať si so sebou kapitána,“ odporúča Kelemen a pokračuje. „Vyberiete si termín a môžete osloviť cestovnú kanceláriu, kde vám dajú dve základné otázky: aká destinácia a s akým rozpočtom? Na základe toho vám pripravia ponuku a takisto možnosti, či ísť na plachetnicu, katamarán, prípadne motorovú loď.“
Ak si dovolenkári objednajú jachtu aj s kapitánom, ten je na lodi po celý čas prítomný a vopred si s ním naplánujú trasu, ktorú chcú absolvovať. „Niekto má sen vycestovať mimo civilizácie a túži po pokoji, iný chce chodiť večer na párty alebo vidieť mestečká... Jachting teda vôbec nie je o tom, že sa celý deň len pláva,“ konštatuje skúsený jachtár.
Priebeh kurzu
A čo takto rozšíriť si svoje technické zručnosti, zainvestovať a urobiť si kapitánsky kurz? V ponuke sú dve licencie – chorvátska, ktorá je o čosi lacnejšia, rýchlejšia a jednoduchšia, no platí len na území Chorvátska. Tá druhá, slovenská, je drahšia a pozostáva z teórie a praktickej časti, ktorú si musíte dorobiť na vode. „Je to podobné ako autoškola. Záleží len na tom, ktorý z kurzov si zvolíte. Niektorý sa realizuje formou testov, iný prostredníctvom ústnej skúšky. Každopádne, treba sa na to teoreticky pripraviť,“ zdôrazňuje Michal.
Počas kurzu adepti na budúcich kapitánov preberajú tie najdôležitejšie veci, aby sa vedeli pripraviť na skúšky i na plavbu a po kurze nemali strach. „Licencovaný kurz, ktorý vediem ja, v Chorvátsku trvá týždeň a počas neho si všetko odkrútime. Neexistuje, aby mi niekto povedal – však to nejako urobíme a dáte mi papiere. Chcem si byť istý, že sa nikomu nič nestane a zo svojej prvej plavby sa bezpečne vráti domov!“
Kapitánsky kurz
Pre Slovákov sú prístupné dve možnosti – buď je slovenská, alebo chorvátska licencia. Chorvátske papiere oficiálne nie sú medzinárodné a platia len v Chorvátsku. „Niektorí naši klienti sú s tým uzrozumení, stačí im to. A ak by si chceli získať slovenskú licenciu, stačí, aby si dorobili teóriu na Slovensku. Slovenské papiere sa tiež skladajú z praktickej týždňovej časti, ktorá je na mori.“
Ceny:
Vnútrozemské vody (vodca malého plavidla na jazerách, riekach, sladkých vodách): 300 - 350 eur
Námorný kurz v Chorvátsku: 500 - 600 eur
Námorný kurz na Slovensku: 300 eur teória plus cca 600 eur praktická časť