Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
05.10.2017 09:40 | Správy | Domáce správy
Foto

Staňte sa kapitánom lode: Jachtár Michal Kelemen vie, ako na to

Zasnene spomínate na letnú dovolenku a už plánujete, kam pôjdete budúce leto? Máte chuť zažiť niečo výnimočné, čo by však nezruinovalo váš rozpočet? Možno by sa pre vás hodila dovolenka na lodi. A dokonca by ste mohli byť aj jej kapitánom!

Ako na to vám poradí skúsený jachtár Michal Kelemen z Yachttravel, ktorý našiel v plachtení na mori životnú vášeň. K jachtingu sa dostal prostredníctvom svojho otca. Ešte pred 15 rokmi mala rodina Michala Kelemena zo Žiliny veľkú drevenú tureckú loď, tzv. gulet, na ktorej v Chorvátsku podnikali. „Loď sme vlastnili tri roky, ale keďže vtedy bolo komplikované podnikať v cudzej krajine, nakoniec sme ju predali,“ vysvetľuje mladý jachtár, ktorý bol v tom čase ešte študentom elektrotechniky na Slovenskej technickej univerzite.

Fotogaléria
6
fotiek v galérii

Po štúdiách sa Kelemen vybral na skusy do Nórska a keď sa opäť vrátil na Slovensko, ťahalo ho to práve k jachtingu. „Povedal som si, že budem pomáhať otcovi, a tak som sa dostal od elektrotechniky k cestovnému ruchu,“ smeje sa Michal. Jachting je dnes nielen jeho vášňou a záľubou, ale i prácou. V Chorvátsku organizuje jachtárske kurzy, dovolenky, ale i súťaže a regaty.

 

Má Chorvátku

 

Počas svojich plavieb sa v roku 2010 zoznámil aj so svojou manželkou, pôvodom Chorvátkou Anou. „Pracovala ešte ako študentka v jednej spoločnosti, od ktorej sme si požičiavali lode. Nakoniec Ana prišla žiť na Slovensko, štyri roky sme svoji a máme dve deti,“ pootvára zákulisie svojho slovensko-chorvátskeho manželstva Michal. A keďže je často na cestách, jeho žena zostáva s deťmi doma v Žiline. „Manželkin sen, ktorý si nedávno splnila, bol mať špecializované štúdio pohybu. Tým pádom má ona ako Chorvátka prácu na Slovensku a ja Slovák chodím za robotou do Chorvátska,“ hovorí o rodinnom paradoxe Kelemen a porovnáva mentality. „V Chorvátsku je síce väčší pokoj a pohoda, ľudia sa tak nestresujú, ale na druhej strane je veľmi ťažké sa s niekým na niečom dohodnúť napevno. Tamojší ľudia majú na všetko čas ako v každej prímorskej krajine a povedia si – dnes je teplo, nechajme to na zajtra. Mojej žene ale viac pasuje práve slovenská mentalita ako tá chorvátska.“

Otvoriť galériu
Dostupný luxus

Podľa Kelemena sa časy zmenili a dovolenka na jachte nie je len pre smotánku, ako si mnohí mylne myslia. „Jachting ako šport je síce relatívne drahý, ale o dovolenke to neplatí. Cenovo je totiž porovnateľná s obyčajnou dovolenkou kdekoľvek v Európe,“ porovnáva jachtár a nás preto zaujímajú konkrétne sumy. „Keď sa bavíme o číslach, týždenná dovolenka na jachte vás vyjde na 500 až 600 eur na osobu na týždeň. Keďže za tie peniaze môžete mať hocijakú inú dovolenku, nie je to nič drahé,“ vysvetľuje. Za najväčšie výhody takejto dobrodružnej plavby považuje najmä devízu, že človek si sám manažuje cestu a dostane sa aj na miesta, kde sa bežný suchozemec nedostane. „Má to iné čaro, ako keď ležíte iba na pláži, kde je okrem vás aj ďalších päťsto ľudí. Takisto si každý určí, či chce byť na jednom konkrétnom mieste, alebo ich navštívi viacero. Prípadne, či zostane len v zátoke a odtiaľ sa za dve hodiny preplaví do mestečka, kde sa mu páči.“

 

Ako na to?

Jachtárska sezóna trvá sedem mesiacov – od apríla do októbra. Čo teda robiť, ak sa jedného dňa zobudíte a zatúžite po plavbe na jachte? „Pokiaľ človek nechce prechádzať tým, že si urobí kapitánsky kurz, najjednoduchšie je zobrať si so sebou kapitána,“ odporúča Kelemen a pokračuje. „Vyberiete si termín a môžete osloviť cestovnú kanceláriu, kde vám dajú dve základné otázky: aká destinácia a s akým rozpočtom? Na základe toho vám pripravia ponuku a tak­isto možnosti, či ísť na plachetnicu, katamarán, prípadne motorovú loď.“

Ak si dovolenkári objednajú jachtu aj s kapitánom, ten je na lodi po celý čas prítomný a vopred si s ním naplánujú trasu, ktorú chcú absolvovať. „Niekto má sen vycestovať mimo civilizácie a túži po pokoji, iný chce chodiť večer na párty alebo vidieť mestečká... Jachting teda vôbec nie je o tom, že sa celý deň len pláva,“ konštatuje skúsený jachtár.

 

Otvoriť galériu
Priebeh kurzu

A čo takto rozšíriť si svoje technické zručnosti, zainvestovať a urobiť si kapitánsky kurz? V ponuke sú dve licencie – chorvátska, ktorá je o čosi lacnejšia, rýchlejšia a jednoduchšia, no platí len na území Chorvátska. Tá druhá, slovenská, je drahšia a pozostáva z teórie a praktickej časti, ktorú si musíte dorobiť na vode. „Je to podobné ako autoškola. Záleží len na tom, ktorý z kurzov si zvolíte. Niektorý sa realizuje formou testov, iný prostredníctvom ústnej skúšky. Každopádne, treba sa na to teoreticky pripraviť,“ zdôrazňuje Michal.

Počas kurzu adepti na budúcich kapitánov preberajú tie najdôležitejšie veci, aby sa vedeli pripraviť na skúšky i na plavbu a po kurze nemali strach. „Licencovaný kurz, ktorý vediem ja, v Chorvátsku trvá týždeň a počas neho si všetko odkrútime. Neexistuje, aby mi niekto povedal – však to nejako urobíme a dáte mi papiere. Chcem si byť istý, že sa nikomu nič nestane a zo svojej prvej plavby sa bezpečne vráti domov!“ 

 

Kapitánsky kurz

Pre Slovákov sú prístupné dve možnosti – buď je slovenská, alebo chorvátska licencia. Chorvátske papiere oficiálne nie sú medzinárodné a platia len v Chorvátsku. „Niektorí naši klienti sú s tým uzrozumení, stačí im to. A ak by si chceli získať slovenskú licenciu, stačí, aby si dorobili teóriu na Slovensku. Slovenské papiere sa tiež skladajú z praktickej týždňovej časti, ktorá je na mori.“

 

Ceny:

Vnútrozemské vody (vodca malého plavidla na jazerách, riekach, sladkých vodách): 300 - 350 eur

Námorný kurz v Chorvátsku: 500 - 600 eur

Námorný kurz na Slovensku: 300 eur teória plus cca 600 eur praktická časť

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Alexandra Kováčová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Pavol sa stále cíti duchom mladý.
Foto
Životné jubileum Paľa Drapáka: Je preňho vek len číslo? Aha, na čo známy rocker rozhodne nezanevrel!
Kiska: Otvorene podporil práve Remišovú.
Exprezident Andrej Kiska: Obavy o bezpečnosť seba aj svojej rodiny!
Šéf rezortu investícií hovorí o zneužití verejného obstarávania.
Foto
Minister Raši viní Remišovú z nábytkovej lúpeže storočia! Čo si o kauze myslí odborník?
Ilustračné foto
Španielsko uložilo nízkonákladovkám rekordnú pokutu! Kvôli tomuto zaplatia milióny
Žiara na oblohe po leteckom útoku ruskej armády na ukrajinské mesto Dnipro
NATO je po správach o novej ruskej zbrani v pozore: Okamžité opatrenie!
(ilustračné foto)
Epidémia opičích kiahní nepoľavuje: Výstraha WHO na najvyššom stupni!
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Zelenskyj po správach o novej ruskej zbrani: Ukrajina okamžite reaguje
45-ročný muž v skutočnosti utiekol do východnej Európy, kde je v pravidelnom kontakte s miestnou políciou.
Foto
Otec 3 detí zmizol na výlete: Po čase prišiel ŠOK! Nad tým, čo spravil, sa zastavuje rozum
Na snímke vľavo Vladimír Brodziansky (Slovensko) a vpravo Yankuba Sima Fatty (Španielsko)
Foto
Šialený záver zápasu desaťročia: Slovensko malo na dosah senzáciu, rozhodla obrovská chyba
Ukrajinskí vojaci 57. motorizovanej brigády počas výcviku taktických zručností v Charkovskej oblasti, ktorá sa nachádza na východe Ukrajiny pri hraniciach s Ruskom.
Ukrajinci odhalili ďalšie ruské zverstvo: Odporné, čo spravili zajatým vojakom!
Sara zaspala s naneseným opaľovacím krémom.
Ráno sa s hrôzou pozrela do zrkadla: POZRITE sa, čo sa stalo Sare! Môže sa to stať aj VÁM
Letisko Gatwick pri Londýne opätovne otvorilo svoj Južný terminál pre zamestnancov, postupne sa sprístupní aj cestujúcim.
Druhé najrušnejšie britské letisko museli zatvoriť: Dotklo sa to stoviek letov