Chodievate do zahraničia za prácou opatrovateľky podobným mikrobusom? Aké máte skúsenosti? Napíšte nám na tip@novycas.sk.
Reč je o preprave, pri ktorej sú vodiči mikrobusov často na hranici svojich fyzických možností. Keďže však spadajú pod osobnú prepravu a legislatíva sa dá obchádzať, šoféri nie sú pod žiadnou kontrolou a musia sa spoliehať sami na seba. Opatrovateľky, ktorých životy sú zverené do ich rúk, už dlhšie volajú po zmene, prikláňajú sa k nim aj odborníci.
O nebezpečnej preprave do zahraničia vie svoje aj mama jednej zo zosnulých opatrovateliek Marta (61). Sama robila opatrovateľku 8 rokov. „Vodič nie raz jazdil až 30 hodín. Museli sme sa v aute ozývať, aby nezaspával, lebo ho nemal kto vystriedať. Bolo to naozaj veľmi riskantné! Len sem-tam zastavil a poumýval sa, aby nezaspal,“ uviedla užialená žena. Bežnú prax vodičov mikrobusov Novému Času priblížil aj dopravný konzultant Maroš Palesch. „Ako prevádzkovateľ takejto dopravy som sklamaný, že sa tu vyslovene naháňajú kilometre. Sú medzi nami normálni ľudia, žiaľ, aj hazardéri. Tým, že sa na nich nevzťahuje žiaden zákon, prestávky si volia individuálne. Oni sú platení od kilometrov,“ vysvetlil.
Keďže mikrobus má kapacitu 8 miest plus vodič, radí sa medzi osobné autá, na ktorých jazdíte s vodičákom typu B. Vodiča teda môže robiť v podstate ktokoľvek, zákon sa dá totiž podľa Palescha obchádzať. „Buď jazdíte na sprostredkovateľskú činnosť či prenájom hnuteľného majetku,“ uviedol. Prepravné spoločnosti však môžu byť vedené ako taxislužby, no podľa Palescha len máloktorá agentúra spolupracuje s profi firmami. Všetko je podľa neho totiž o peniazoch. Keby totiž vodiči jazdili vo dvojici, pre opatrovateľky by bolo o miesto menej, čo si vyžaduje viac mikrobusov.
Chcú zmenu zákona
Čo sa mohlo stať?
1. Ide o jednu z najčastejších príčin nehôd. K mikrospánku dochádza práve v ranných hodinách. Vodič počas neho stráca nad autom kontrolu. Podľa znalca odboru cestná doprava Milana Holéciho, vodič dodávky pravdepodobne zaspal, prešiel náhle do jazdného pruhu kamióna, o čom svedčí aj fakt, že na strane kamióna, ale ani na strane dodávky nebola žiadna brzdná stopa. Ku kolízii došlo takmer v jazdnom pruhu kamióna. Kamión mohol mať v čase zrážky podľa môjho názoru rýchlosť 80 až 90 km/h, rýchlosť mikrobusu mohla byť 100 km/h.
2. Nehodu mohla zapríčiniť napríklad prasknutá pneumatika. Na chvíľu totiž vodič stráca kontrolu nad autom. Tiež mohla zlyhať mechanika.
3. Je možné, že jeden z vodičov sa vyhýbal zveri. Je to však menej pravdepodobné, vodič by ju skôr nabral, ako šiel do vozidla v protismere.
Prestávky môžu zachrániť život
Maroš Palesch, dopravný konzultant
Nie je nič horšie, ako keď cestujete v noci, máte naložených ľudí a celé auto spí. Minimálne po dvoch hodinách by som si dal polhodinovú pauzu. Najväčšie riziko mikrospánku je nadránom medzi treťou a piatou. Nepomôžu žiadne energetické nápoje, káva... Treba pravidelne vetrať a keď cítite, že ste unavení, treba zastaviť, vystúpiť, pocvičiť si, natiahnuť kosti, aby sa rozprúdila krv. Keď je veľká kríza, treba si pospať a posádka to musí rešpektovať. Niekedy jej to môže zachrániť život.