Rovnako sa naposledy zachoval aj terajší šéf rezoru Arpád Érsek z Mosta-Híd. Len čo sa však medzi kandidátmi na bratislavského župana objavil nominant tejto strany, ľady sa zrazu pohli a ministerstvo má záujem situáciu riešiť. K tomu sa pridala aj petícia, ktorá môže celú vec podporiť. Zruší sa nakoniec spoplatnenie časti diaľnice?
Návrhy o zrušení spoplatnenia úseku na D2 od Lamača po Stupavu či Lozorno pramenia z katastrofálnej dopravnej situácie, ktorá dlhý čas sužuje mestské časti a mestá v okolí diaľnice. Reč je o Lamači, Záhorskej Bystrici či Stupave. Vodiči si totiž často namiesto diaľnice volia ich hlavné cesty, čo spôsobuje dopravný kolaps a meškanie spojov. Doslova horor na cestách je počas ich rekonštrukcií. Aj prebiehajúce stavebné práce sú často jedným z argumentov pri presadení aspoň krátkodobého zrušenia poplatku.
Rovnako je to aj pri petícii, ktorú v súčasnosti vedie lamačská poslankyňa Gabriela Bizoňová. V Lamači totiž začali s prácami na svetelnej signalizácii na hlavnom ťahu. „Aj bez týchto prác sa tu tvoria niekoľkokilometrové kolóny. Dostať sa do práce bude pre nás niekoľkohodinová šichta, pretože ani spojmi MHD, ktoré stoja v týchto kolónach, sa nám to nepodarí,“ uviedla. Kompetentní sa však zúfalým obciam doteraz stavali chrbtom.
Nastane zmena?
Ako sa vyjadril starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa, nespoplanenie diaľnice v úseku minimálne po zjazd Stupava-juh považuje okrem nutného aj za zákonné. „Ústi to v katastrálnom území Záhorskej Bystrice, to znamená, že ide o prepojenie centra mesta a mestských častí,“ vysvetlil. Pripája sa aj primátor Stupavy Roman Maroš so starostom Lamača Petrom Šramkom. Všetci sa zhodujú, že tento stav spôsobuje ich obciam neúmerné zaťaženie. zvýšený hluk, ale aj zhoršenie životných podmienok. Na ministerstvo aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) sa obrátili niekoľkokrát. Obe inštitúcie to vždy zmietli zo stola, no zrazu je všetko inak. „Ja tomu určite mínusy robiť nebudem,“ povedal minister Érsek. Ak však nastane výpadok z predaja diaľničných známok, očakáva kompenzáciu.
Minister zmenil rétoriku
apríl 2017
„Vyňatie úseku Stupava-juh - Bratislava-Lamač zo spoplatnenia i len na prechodné obdobie považujem za nesystémový krok, a preto o zmene neuvažujem,“ písal Érsek v liste starostom. Dodal, že „za nadštandard sa platí“.
október 2017
„Ministerstvo je pripravené rokovať o všetkých návrhoch riešení, ktoré zlepšia dopravu. V prípade zmeny systému spoplatnenia diaľníc je kľúčové, aby tieto zmeny nemali negatívny vplyv na príjmy NDS, keďže peniaze získané z diaľničných známok sa používajú na údržbu alebo rozvoj diaľničnej siete.“
Odbremenia sa miestne cesty
Jozef Drahovský, dopravný analytik
- Keď bude dokončený diaľničný obchvat D4, tak by vo vnútri nemal byť spoplatnený pre osobné autá. Efekt je ten, že by sa vodiči netlačili cez miestne komunikácie, ale využili by tie diaľničného typu, ktoré majú oveľa väčšiu priepustnosť. Ak by nespoplatnený úsek potiahli po Lozorno, došlo by k tomu, že to bude chcieť ďalšia a ďalšia obec. Niekde je to potrebné seknúť a najlepšie je to na obchvate Bratislavy, teda na križovatke Stupava-juh.