O tom, že Renault Clio sa usadí na najvyššom stupienku, rozhodovalo 58 motoristických novinárov z 22 európskych krajín. Tí prideľujú body novým automobilom, ktoré sa začali predávať maximálne 12 mesiacov pred vyhlásením ankety. Pri určovaní toho najlepšieho tohtoročného modelu sa brali do úvahy najmä: dizajn, komfort, bezpečnosť, ekonomickosť, ovládanie, výkon, funkčnosť, ekologickosť, pocity vodiča z jazdy a cena. Významnými kritériami sú tiež technické inovácie, ktoré auto prináša a pomer ceny a hodnoty vozidla.
Vyrovnaný súboj
Na rozdiel od predošlého ročníka, keď s obrovským náskokom zvíťazila ekologická Toyota Prius, boli výsledky tohtoročnej ankety podstatne vyrovnanejšie. Titul Auto roka 2006 v atraktívnom súboji získal Renault Clio. Odborníci ocenili najmä vnútorný priestor, vyvážené jazdné vlastnostia maximálnu bezpečnosť tretej generácie tohto automobilu. Renault Clio tiež priniesol premiérovo do triedy malých automobilov vylepšenia, ako napr. bezdotykovú elektronickú kartu či svetlomety osvetľujúce priestor v zákrute. Len chýbajúcich 5 bodov odsunulo na druhé miesto v ankete nový Volkswagen Passat. Ani šiestej generácii tohto svetového hitu sa tak nepodarilo vystúpiť na najvyššiu priečku. Bronzovú medailu si na krk zavesila talianska krásavica Alfa Romeo 159, tá už na víťaza strácala viac ako štyridsať hlasov.
Auto roka 2006 - výsledky
automobil | body |
1. Renault Clio | 256 |
2. WV Passat | 251 |
3. Alfa Romeo | 212 |
4. BMW | 203 |
5. Mazda | 198 |
6. Citroën C1/Peugeot 107/ | |
Toyota Aygo | 187 |
7. Toyota Yaris | 143 |
Kuriózne výsledky ankety
Už od roku 1964 vyberá odborná porota do ankety Auto roka tie vozidlá, o ktorých si myslí, že sú najlepšie. Občas sa však názor špecialistov od mienky bežných motoristov líši. Stáva sa, že automobil, ktorý bol porotou vychvaľovaný do nebies, zapadol rýchlo prachom zabudnutia a naopak z modelu, ktorému sa veľké šance nedávali, sa stal celosvetový hit.
NSU RO 80
Prvým prešľapom odborníkov sa stal až priveľmi pokrokový automobil NSU RO 80 s wankelovým motorom. Hoci sa pýši titulom Auto roka 1968, masami prijaté nikdy nebolo.
Volkswagen Golf
Už v roku 1975 sa v ankete prvýkrát objavil VolkswagenGolf, ale dlhých osemnásť rokov musela táto legenda bojovať o víťazstvo. Podarilo sa to až tretej generácii modelu.
Najtesnejšia výhra
Porotcovia nebývajú vždy jednotní. Neľútostný súboj medzi vybranými autami sa odohral v roku 2001, keď o šampiónovi rozhodol jeden jediný bod. Autom roka sa vtedy stala Alfa Romeo 147 (238 bodov). S druhým miestom, ktoré sa v podstate rovnalo triumfu, sa musel uspokojiť Ford Mondeo (237 bodov).
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renalt Mégane |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault, Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |