Dokumentárna dráma má byť "ľudsky presvedčivým portrétom človeka, ktorý uveril v možnosť demokratizácie totalitného režimu, a tak ho nevyhnutne musel stretnúť osud Ikara svojej doby". "Nakrúcame štyri obrazy z filmu, v ktorom máme pripomenúť udalosti spred 50 rokov, kedy do Československa vtrhli spojenecké vojská a malo to vplyv nielen na jeho 14 miliónov obyvateľov, ale najmä na životné osudy nášho hlavného hrdinu," povedal pre TASR režisér Laco Halama v prestávke nakrúcania v hoteli na nábreží Dunaja.
"V jednej časti sa vraciame do situácie, kedy bol Dubček po okupácii internovaný v Moskve, kde prebiehali rokovania. V tom čase sa nachádzal v pomerne zložitom psychickom aj fyzickom rozpoložení, v tomto hoteli budujeme líniu príbehu, kedy sa hľadá riešenie na to, akým spôsobom sa dohodnúť s ruskou stranou a podpísať či nepodpísať tzv. Moskovské protokoly."
Prvá klapka dokumentárnej drámy padla už začiatkom augusta. Scenár podľa literárnej predlohy Ľuboša Juríka napísal Viliam Klimáček. "Celý príbeh je poňatý ako jedna veľká retrospektíva, ktorá sa začína a končí v deň osudovej cesty Alexandra Dubčeka do Prahy v roku 1992, počas ktorej si akoby spomínal na prelomové udalosti svojho života - najväčšie úspechy a popularitu, ale súčasne aj to najväčšie poníženie, ktoré nasledovalo v čase normalizácie," vysvetlil Halama.
Halama obsadil do titulnej postavy v Česku pôsobiaceho, slovenského herca Adriana Jastrabana, známeho zo seriálu Ulice. "Je to mimoriadny úkaz z rôznych dôvodov. Je pracovitý, sústredený, plne oddaný úlohe, dokáže si vytrpieť všetky nepríjemnosti spojené s veľmi náročným maskovaním, ale bojuje s tým veľmi statočne," pochválil rodáka z Banskej Bystrice, ktorého si diváci mohli všimnúť aj v televíznej rozprávke Zázračný nos. "Nebol na to žiadny kasting, jeho postava bola jasná od prvého momentu, nikdy som o žiadnom inom hercovi neuvažoval a nikdy som ani na chvíľu nezapochyboval, že to bolo správne."
Filmári majú za sebou nakrúcanie scény tragickej Dubčekovej cesty do Prahy z 1. septembra 1992, kvôli ktorej čiastočne obmedzili dopravu na diaľnici D2. Svoje majstrovstvo pri nej predviedli aj maskéri, ktorí premenili Jastrabana na 70-ročného Dubčeka. V druhej etape výroby už zachytili aj ostrú debatu medzi sovietskou a československou delegáciou na čele s Dubčekom a Brežnevom. Predstaviteľ ikony Pražskej jari tak musel oprášiť aj svoju ruštinu, pretože vo veľkej časti filmu hovorí po rusky.
"Komunikácia s Brežnevom prebieha v ruštine, tieto scény sú podľa mňa vynikajúce," zhodnotil Halama doterajšie nakrúcanie, ktoré sa realizovalo aj v priestoroch historickej budovy Národnej rady či na ministerstve zahraničných vecí. A koho uvidia diváci v úlohe Brežneva? "Vynikajúceho ukrajinského herca Volodymyra Nečeperenka, ktorý ho uchopil tak, že všetci sme zostali paf," prezradil režisér s tým, že sa mu výborne spolupracovalo aj s ďalšími ukrajinskými hercami, ktorí stvárnili popredných mužov Sovietskeho zväzu Kosygina a Podgorného: "Fungovalo to vynikajúco, Dubčekovi protivníci sú absolútne presvedčiví, filmu to prinieslo obrovské grády."
Dokudráma Krátka jar, dlhá zima vzniká v produkcii RTVS a spoločnosti Filmpark production s rozpočtom takmer 900 000 eur. K divákom sa dostane v druhej polovici roku 2018.