Čo si všímať na stránkach internetových obchodov, aby ste neprišli o svoje peniaze? A akým spôsobom je lepšie platiť, aby ste vedeli jednoduchšie reklamovať tovar či službu? Odpovede vám prinášame v rámci projektu DEŇ BEZ HOTOVOSTI, ktorý na Slovensku štartuje úplne po prvý krát.
Toto sú 3 kroky, ktoré by ste mali dodržiavať pri každom online nákupe:
- nakupujte iba uznámych a overených obchodníkov
- skontrolujte si, že sa v názve webovej stránky neskrývajú preklepy (napr. Disney vs. Diseny)
- overte si, že webová stránka obchodníka je zabezpečená, t.j. začína sa https:// av poli s webovou adresou sa nachádza ikonka zámku
Okrem týchto troch krokov vám zabezpečenie ponúkajú aj samotné banky. „Napríklad Tatra banka poskytuje možnosť flexibilne si meniť limit pre internetové transakcie prostredníctvom mobilných aplikácií. To znamená, že klient môže mať internetový limit na svojej karte vypnutý a zapne si ho len vtedy, keď realizuje nákup a iba na sumu, ktorú potrebuje zaplatiť. Na slovenskom trhu je prevratnou novinkou možnosť vygenerovať si jednorazové údaje o karte pre nákupy na internete. Túto službu svojim klientom poskytuje Tatra banka v aplikácii MobilePayTB. Klienti si v nej vedia k svojej platobnej karte vygenerovať jednorazové údaje, použiteľné práve na jeden nákup na internete,“ hovorí Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banka. Na základe toho nemusíte na stránke obchodníka zadávať údaje o svojej plastovej karte.
Keď už nakupujete na internete, je lepšie platiť kartou, nie priamo na účet. Prečo? Kvôli reklamácii. Ak totiž zaplatíte kartou, máte možnosť transakciu v prípade nedodania tovaru či nesprávneho odúčtovania sumy reklamovať cez tzv. chargeback. „V prípade internetových obchodov odporúčame uhrádzať platbu za tovar či služby prostredníctvom platobnej karty a nie priamo z účtu. Reklamáciu by klient mal podať čo najskôr, a to v písomnej podobe,“ potvrdzuje Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.
Vždy treba kontaktovať banku. Tá sa vám do 30 dní od jej podania a predloženia všetkých potrebných dokladov vyjadrí, v akom stave sa reklamáciu nachádza. Nezáleží pritom, či ste kupovali cez slovenský alebo zahraničný internetový obchod. „Banka o výsledku informuje klienta po tom, ako jej poskytne odpoveď prijímajúca banka. Teda banka, na účet ktorej klient prostriedky posielal. Banka zabezpečí riadne vybavenie a prešetrenie reklamácie,“ uzatvára Anna Jamborová z ČSOB.
Viac info na www.denbezhotovosti.sk.