Podľa predloženej novely zákona o správnom konaní tomuto šikanovaniu od mája budúceho roka odzvoní. Legislatívnu zmenu navrhol úrad podpredsedu vlády Petra Pellegriniho, ktorý nechce, aby ľudia boli poštármi medzi úradmi.
Pri kontakte s úradmi už nebudete musieť dokladovať, že vlastníte firmu, nehnuteľnosť, či máte čistý register. Zháňanie týchto potvrdení vás stojí peniaze i čas. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu v spolupráci s ďalšími inštitúciami predkladá do medzirezortného pripomienkového konania významnú zmenu. „Nestačí, aby sme zlepšili len podnikateľské prostredie, ale aby sme ľuďom uľahčili život. Inak ako vyhlásením vojny sa ďalej nepohneme,“ uviedol vicepremiér Peter Pellegrini.
Ako povedal, od 1. mája 2018 už nebudú môcť úrady od ľudí pýtať výpisy z obchodného a zo živnostenského registra, z listu vlastníctva a registra trestov. „Z ľudí už nebudú poštári medzi štátnymi úradmi,“ pripomenul. Za nedodržanie novely bude hroziť úradom pokuta. Do platnosti novely si štátne inštitúcie môžu informácie získavať z databáz na základe dobrovoľnosti. Tak ako to už dnes robí v niektorých prípadoch napríklad rezort vnútra.
Výpisy dnes
- 3,5 milióna € zaplatili firmy a ľudia v roku 2016 za poplatky
- 620-tisíc rôznych výpisov doručili úradom
- asi 620-tisíc hodín venovali len tomu, aby pre výpis išli
- 147 zákonov je nutné pre zmenu upraviť
- od 250 € až po niekoľko tisíc bude pokuta pre úrad, ktorý nedodrží novelizovaný zákon
- od 1. mája 2018 budú mať štátne úrady zakázané doklady požadovať
Poplatky
Výpis z listu vlastníctva: 7,90 €
Výpis z obch. registra: 4,50 €
Výpis zo živn. registra: 4,50 €
Výpis z registra trestov: 3,90 €
Kedy potrebujete doklady
Výpis z listu vlastníctva: napríklad zmena trvalého pobytu
Výpis z obchodného/živnostenského registra: napríklad registrácia v poisťovni, banke
Výpis z registra trestov: napr. pri nástupe do zamestnania v štátnom sektore