Na 200-metrovom úseku sa nachádza asi 50 hlbokých výtlkov, čo je nevhodné pre prevoz pacientov, ktorým to môže výrazne zhoršiť zdravotný stav. Zatiaľ čo sa prázdne záchranky odchádzajúce k chorým ponáhľajú, ich príchod nie je taký rýchly. Skrz výmole a rozbitú vozovku posledné metre trvajú oveľa dlhšie, ako by mali.
Príjazdová cestu pre sanitky, ktorú má v správe Univerzitná nemocnica Bratislava (UNB), je v katastrofálnom stave. Aby sanitári zmiernili otrasy pri prevoze raneného, na mnohých miestach musia zaradiť jednotku a pribrzdiť na 10-kilometrovú rýchlosť. Tesne pred vyložením pacienta na urgentný príjem sa totiž musia popasovať asi s 50 hlbokými výtlkmi. Zatiaľ čo zdravého človeka len poriadne vytrasie, zranený pacient pri prevoze po takejto ceste môže dostať traumu, čím sa mu výrazne zhorší zdravotný stav a podľa záchranára Viliama Dobiáša mu v horšom prípade hrozí až smrť.
UNB je najväčšia a najzadlženejšia nemocnica na Slovensku a momentálne dlhuje približne 200 miliónov eur. Jej súčasné vedenie však už dlhší čas považuje opravu cesty za svoju prioritu. „Pod časťou cesty sa nachádzajú podzemné priestory, čo komplikuje výkon stavebných prác na príjazdovej komunikácii, napriek tomu bude do konca roka 2017 zrealizovaná oprava príjazdovej cesty k centrálnemu príjmu Nemocnice Ružinov,“ povedala Eva Kliská, hovorkyňa UNB.
Pacienta to môže aj zabiť
Viliam Dobiáš, prezident Slov. Červeného kríža
- Ide o ohrozenie života. Na pacienta bez stabilného krvného obehu počas prevozu vplýva množstvo faktorov. Hluk, odstredivé sily, vibrácie z cesty či výtlky môžu vyvolať stav, že mozog prestane reagovať na dôležité podnety - udržiavanie krvného obehu alebo tlaku. Dôjde k rozpadu koordinácie mozgu, čo môže viesť až k smrti pacienta. Nevedia to opraviť už 10 rokov. Počas jazdy ani nemôžeme merať tlak, pretože prístroje vibrácie nezvládajú.