Na Slovensko sa po 17-dňovej ceste dostal prvý nákladný vlak z Číny, ktorý bude pravidelne voziť spotrebný tovar do celej Európy. V tridsiatke kontajnerov priviezli oblečenie, elektroniku aj súčiastky, pričom dlhý stroj prešiel 11-tisíc km. Ak všetko dobre dopadne, Slováci budú podobné vlaky vídať až 2 000-krát do roka. Čo nám táto cesta prinesie?
Prvý vlak po železnici z Číny až na Slovensko odštartoval éru novej významnej obchodnej trasy, ktorej súčasťou je Transsibírska magistrála. „Je to významná udalosť pre Slovensko, pretože po roku prichádza čínsky vlak do Bratislavy. Myslím si, že neostaneme pri skúšobnej prevádzke a pôjdeme v tomto ďalej,“ uviedol minister dopravy Árpad Érsek. Cesta vlaku z čínskeho Dalianu cez Rusko a Ukrajinu až na Slovensko trvala celkom 17 dní, pričom prešiel 10 500 kilometrov. V 30 kontajneroch priviezol vlak rozličný tovar, elektroniku, ale aj strojové súčiastky za vyše milión dolárov. Všetky vyložia na Slovensku a ďalej bude tovar smerovať buď po železnici, alebo kamiónovou dopravou ďalej k zákazníkom do celej strednej Európy.
Nemal jednoduchú cestu
Vlak z Číny je vôbec prvým, ktorého trasa vedie cez takmer celé územie Slovenska. Pri vstupe do našej krajiny však museli preložiť kontajnery medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál Dobrá pri slovensko-ukrajinských hraniciach. „Čierna nad Tisou nie je prekladiskom pre kontajnery, preto sme ho preložili na Terminále kombinovanej dopravy Dobrá v sobotu, odkiaľ putoval do Bratislavy 542 kilometrov,“ uviedla hovorkyňa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Silvia Kuncová. Vlak celú cestu absolvoval bez problémov. „Bol to prvý skúšobný vlak, či pôjde bezpečne, či nebudú problémy, čo sa týka trasy. Dokázali sme, že to išlo za časové obdobie, ktoré sme Číňanom sľúbili, takže na ťahu sú Číňania, či túto prepravu presmerujú cez nás,“ doplnila Kuncová.
Krajine prinesie zisky
„Projekt Hodvábnej cesty považujem za jeden z najdôležitejších pilierov ďalšieho rozvoja národného hospodárstva Slovenska,” uviedla splnomocnenkyňa vlády pre iniciatívu Hodvábnej cesty Dana Meager, ktorá vyzdvihla rýchly a bezpečný spôsob prepravy. „To, že tovar bude naprieč Áziou prechádzať aj cez územie nášho malého Slovenska, aby sa ďalej dostal do Európy, je obrovským úspechom a vynikajúcou obchodnou príležitosťou. Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité,” skonštatoval minister Érsek, pričom chce vyložené vagóny na Slovensku naplniť, aby sa do Číny nevracali prázdne, čím by sa zvýšil vývoz aj slovenských produktov.
Príde k nám 2 000 vlakov
V druhej polovici budúceho roka by mal tento spoj fungovať dvakrát týždenne. V roku 2020 chce pritom Čína vypraviť 5 000 takýchto vlakov za rok, keďže sa pridajú aj ďalšie provincie. 2 000 z nich by mohlo prechádzať cez naše územie. Na východe Slovenska by malo vzniknúť logistické a obchodné zázemie, čo prinesie nielen pracovné miesta, ale aj rozvoj obchodu.
Piata automobilka na východe Slovenska?
Okrem Hodvábnej cesty sa reálne začína uvažovať o tom, že na Slovensko zavíta už piata automobilka. Čínsky výrobca elektromobilov Zhi Dou, ktorý je bratom švédskeho Volva, hľadá miesto, kde by mohol umiestniť svoje výrobky. „Aktuálne uvažujeme nad Slovenskom, Slovinskom, Poľskom, Maďarskom a Rumunskom,“ povedal pre Hospodárske noviny konateľ spoločnosti Branislav Kocper. Uvažujú práve o východnom Slovensku, ktoré má podľa neho zaujímavé priemyselné parky. S výrobou by mohli začať už v roku 2020 a vyrobiť tritisíc elektromobilov mesačne, pričom zamestnajú asi 500 ľudí.
Čína prinesie Slovákom prácu
Martin Reguli, ekonóm Nadácie F. A. Hayeka
Považujem to za prospešné pre naše hospodárstvo, pretože vytváranie akýchkoľvek obchodných vzťahov je pre krajinu dobré a ešte k tomu s takým partnerom, akým Čína je. Obchod môže byť dobrý pre kvalitnejšie prostredie, lepšie produkty či ceny. Druhá vec sú pracovné príležitosti z hľadiska potreby kvalifikovaných zamestnancov, ktorí sa budú starať o dopravu či logistiku.
Zlepšovanie infraštruktúry ako takej – viac vlakov zo zahraničia bude vytvárať ekonomický stimul na to, aby sa zvyšovala kvalita železničnej dopravy, ktorá by prinášala reálne vyšší ekonomický obrat a výhody pre Slovensko, pretože by to priamo súviselo s obchodom, na ktorý sa Slovensko naviazalo. Zo začiatku môžu byť vyššie náklady na prípravu projektu, ale je to dobrý signál toho, ako sa Európa obchodne v budúcnosti zamerá.
Čo skrývali kontajnery:
- 2 x kontajner s elektronickými komponentmi
- 3 x kontajner so strojovými súčiastkami
- 25 x kontajner s rozličným tovarom
Hodvábna cesta
Hodvábna cesta bola významnou obchodnou trasou, ktorá spájala ďalekú Čínu s krajinami Stredomoria. Vznikla v 2. stor. pred Kristom a pretrvala až do obchodnej blokády Osmanskej ríše v roku 1453. Do Európy sa vďaka nej dostalo mnoho čínskych produktov a vynálezov, napríklad hodváb, porcelán či papier.