Základné aj stredné školy sa boria s nedostatkom učebníc, a tak učitelia musia deti učiť z provizórnych materiálov, ktoré si zabezpečia sami. Najväčší nedostatok je s prírodovedami a vlastivedami v treťom ročníku. Ako je to možné?
Nový Čas navštívil Základnú školu Pavla Dobšinského v Rimavskej Sobote, kde výpadok kníh poriadne cítia. „Chýbajú nám učebnice vlastivedy a prírodovedy pre žiakov 3. ročníka, ide o 56 kníh. Nemáme ich od začiatku tohto školského roka,“ prezradila zástupkyňa I. stupňa ZŠ Aneta Lajgútová.
Problémom je, že učitelia idú podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu, ktorého štandard nie je ten istý ako minulý rok. Čiže staršie učebnice neobsahujú učivo, ktoré majú preberať. „Pedagógovia musia improvizovať a robiť si rôzne pracovné zošity. Máme však v škole skúsené učiteľky, ktoré sa vedia vynájsť. Zo starých učebníc sa totiž dá učiť minimálne,“ ozrejmila Lajgútová.
Zaujímali sme sa o to, ako problém rieši ministerstvo, keďže sa každoročne opakuje. „Problém chýbajúcich učebníc spočíva v možnostiach štátneho rozpočtu, ale i v nehospodárnom narábaní škôl a žiakov s učebnicami, ktorých životnosť je určená na päť rokov,“ vysvetľujú z rezortu. Navýšili rozpočet na knihy o milión eur, vďaka čomu nakúpia 100-tisíc nových kníh. Hovoria, že vlastivedy a prírodovedy pre tretiakov a štvrtákov čoskoro zabezpečia a školy si budú môcť vyberať z dvoch alternatív.
Podľa našich informácií však ministerstvo podcenilo obstaranie učebníc pre nový učebný plán a neuzavrelo súťaž na ich dodávku včas. „Vyhlasovateľ súťaže návrhov postupuje v súlade so súťažnými podmienkami a v súlade so zákonom. Prebieha proces vyhodnocovania. Legislatívny rámec neurčuje lehoty súvisiace s dĺžkou vyhodnocovania,“ dodali z rezortu.