Posledný novembrový piatok, tzv. Black Friday alebo Čierny piatok, ktorý tento rok pripadol na 24. novembra, sa tradične považuje za pomyselný štart predvianočnej nákupnej horúčky. Využívajú ho obchodné reťazce či e-shopy na prilákanie miliónov zákazníkov po celom svete prostredníctvom zliav. Táto akcia sa stále viac udomácňuje aj na Slovensku, a to predovšetkým v online obchode.
Blížiaci sa koniec roka a vianočné sviatky sú už tradične spojené s čoraz častejšími návštevami obchodov či nakupovaním na internete, a tým aj s rekordnými tržbami obchodníkov. Obdobie zliav sa už rozbehlo aj na Slovensku a akcie v štýle Black Friday viacerí obchodníci spustili už pred jeho oficiálnym termínom, ktorý pripadá na tento piatok. Ponúkajú zľavy na rôzny tovar v desiatkach percent. "Nie je ničím výnimočným kúpiť si kvalitný tablet, ktorý v takejto akcii zoženiete aj so značnou zľavou, alebo práčku lacnejšiu o tretinu oproti bežným cenám. Pred samotnou kúpou takéhoto tovaru je však vhodné, ak si ceny pre istotu ešte porovnáte s konkurenciou na internete", radí analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller.
Black Friday je paradoxne aj Medzinárodným dňom nenakupovania, teda snahou o pravý opak. Realita je taká, že z roka na rok spotreba slovenských domácností rastie. Slováci si totiž vďaka zlepšujúcej sa ekonomickej situácii, vrátane klesajúcej nezamestnanosti a rastu platov, môžu dovoliť míňať v obchodoch viac. Každý člen slovenskej domácnosti minie ročne v priemere 5131 eur, čo je na jednu osobu asi 14 eur denne. "Samozrejme, ide o sumu, ktorá je spriemerovaná na základe deklarovaných výdavkov slovenských domácností. Sami dobre vieme, že niekedy minieme v obchode len pár eur, na druhý deň sú to desiatky, no občas zaplatíme naraz aj stovky eur," konštatuje Müller. Približne tri štvrtiny z toho idú na spotrebné výdavky domácností, ktorým sa nedá vyhnúť. Najväčšie sumy sa míňajú na potraviny, nasledujú výdavky spojené s bývaním, na dopravu, rozličné tovary a služby, vybavenie domácností, dovolenky či na oblečenie a obuv.
Pri pohľade na rebríček najpredávanejších tovarov na splátky, ktorý je zostavený z interných údajov spoločnosti Home Credit, dominujú mobilné telefóny a ich príslušenstvo. Ďalej domáce doplnky, rôzne vouchre, nábytok a prvú päťku uzatvárajú televízory. Podľa analytika koncom roka, pred vianočnými sviatkami, míňajú domácnosti tradične viac peňazí ako kedykoľvek predtým. Znamená to aj väčší záujem o úvery aj častejší nákup tovaru na splátky. Vo všeobecnosti platí, že posledný kvartál roku tvorí približne tretinu celoročných objemov.