Plánovali kúpiť vianočné ozdoby, aby mali doma o mesiac krásny stromček. Chlapček sa počas nákupu zohol tak nešťastne, že mu vešiak vyčnievajúci z regálu prepichol oko. Nasledoval okamžitý prevoz do nemocnice a operácia.
Otec malého školáka Ján (35) na osudný okamih doteraz spomína s hrôzou. „Už sme boli v predajni, keď sa mu na zemi zakotúľala guľôčka. Bola to sekunda. Zohol sa a pod očné viečko sa mu dostal háčik, ktorý je na niektorých regáloch v obchode,“ vraví Ján s tým, že chlapec bol ako ryba chytená na háčiku a bezmocne pohyboval hlavou. „Zostal tam ako zaseknutý. Nevedeli sme, čo máme robiť. Kričal a potom sme už videli krv. Boli sme šokovaní, potom sa vyšmykol,“ dodáva stále vystrašený otec a pokračuje: „Bola to naozaj iba chvíľka. Preto chcem upozorniť, aby boli ľudia opatrní na svoje deti v obchodoch, lebo sa to môže stať naozaj každému. Musím však povedať, že v obchode bol veľmi ústretový personál. Zobrali nás dozadu a zavolali sanitku.“
Komplikovaný zákrok
„V utorok sme otvárali a bolo u nás plno. Videla som už iba, ako chlapec sedí na zemi a plače. Nevedela som, čo sa mu stalo. Preto sme ich zobrali do skladu a zavolali sanitku,“ povedala žena, ktorá v prevádzke pracuje.
Janka museli v stredu operovať v Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici. „Išlo o hlbokú ranu s kompletným prerušením horného slzného kanálika. Bola nutná revízia rany v celkovej anestézii," uviedla očná lekárka Jana Melocíková. Počas operácie pacientovi zaviedli do slzných ciest silikónovú bužírku, ktorá má rovnaký priemer ako slzný kanálik. „Lekár ORL vytiahol bužírku cez otvor v nose, kde prirodzene vyúsťujú slzné cesty. Následne sme kožu viečka a okolie kanálika zašili tenkými stehmi," opísala náročný zákrok.
Bužírku - bikanalikulárny stent – ponechajú na mieste zhruba mesiac a následne ju ambulantne spolu so stehmi odstránia v krátkej celkovej anestézii. „Po tomto zákroku chlapec nebude slziť a ani nebude mať deformáciu vnútorného kútika oka," dodala očná lekárka s tým, že urobili najlepšiu možnú rekonštrukciu, ktorá je teraz k dispozícii.
Nový Čas oslovil aj obchodnú sieť. „Naše predajne vrátane ich regálového vybavenia sú v súlade so všetkými právnymi predpismi a bezpečnostnými štandardmi. Vzniknutej situácie je nám veľmi ľúto, avšak za voľný pohyb maloletých osôb na predajnej ploche zodpovedá ich zákonný zástupca. Naša spoločnosť nemohla ani pri najlepšej vôli tomuto úrazu zabrániť,“ uviedla Nikoleta Bobeničová, Country Marketing Coordinator spoločnosti Pepco.
Môže byť predajňa zodpovedná?
Milan Ficek, advokát
Vychádzajúc z predpokladu, že regál, ktorý bol v obchode, spĺňal bezpečnostné štandardy, môže byť pri prí- padnom vzniku nároku na náhradu škody problému už pri prvom predpoklade. Zo strany predajne totiž nemožno identifi kovať porušenie právnej povinnosti. V takomto prípade by predajňa za vzniknutú škodu nemusela niesť zodpovednosť.
Ak by sa však preukázalo, že regál bol poškodený alebo nespĺňal bezpečnostné štandardy, prichádzala by do úvahy zodpovednosť prevádzkovateľa predajne. Ako príklad môže byť poškodenie regálu, v dôsledku ktorého vznikla ostrá hrana. Minimálne podľa občianskeho zákonníka platí prevenčná povinnosť, t. j. každý si má počínať tak, aby nedochádzalo ku škode. Určitú mieru zodpovednosti však môže niesť aj poškodený a to v závislosti od toho, ako došlo k poškodeniu zdravia.