Nikotín mení mozog a neexistuje nič také ako bezpečná cigareta. Aj takéto vyjadrenia obsahujú reklamy, ktoré cez víkend začali zverejňovať médiá v Spojených štátoch amerických. Ich zadávateľom nie je ani ministerstvo zdravotníctva, ani asociácie lekárov, ale priamo výrobcovia cigariet. K výrobe takýchto spotov ich prinútilo rozhodnutie federálnych súdov. "Tabakový priemysel konečne hovorí pravdu – v súdom nariadenej reklamnej kampani," okomentovala zákon televízia NBC News. "Tabakové firmy platia za to, aby vám povedali, že fajčenie zabíja," napísal zase denník The New York Times.
"Tabakový priemysel bude po prvý raz nútený upozorniť na smrteľné a návykové účinky fajčenia. Deje sa to viac než 11 rokov po tom, ako sudca rozhodol, že firmy zavádzali verejnosť o nebezpečenstvách cigariet," uviedla televízia ABC News. Boj za túto kampaň sa v Spojených štátoch začal už v roku 1999, keď ministerstvo spravodlivosti zažalovalo tabakové spoločnosti za desaťročia klamstiev. V roku 2006 federálny sudca konečne rozhodol, že tabakové spoločnosti musia zafinancovať výrobu a zverejnenie spotov o škodlivosti fajčenia. Spoločnosti sa však odvolali a odvolací proces trval až do jesene tohto roka.
"Zamestnali najdrahších právnikov v Amerike a použili každý nástroj, ktorý mali k dispozícii, aby oddialili a skomplikovali tento súdny proces a vyhli sa dňu zúčtovania," uviedol pre médiá predstaviteľ Amerického združenia pre rakovinu Cliff Douglas. Nové rozhodnutie nariaďuje tabakovým firmám zverejniť stanoviská plne informujúce verejnosť o škodlivosti fajčenia a pomáhajúce predchádzať poškodeniam zdravia spôsobených fajčením.
V kampani uvádzajú napríklad to, že na fajčenie zomrie v Spojených štátoch každý rok viac ľudí než na vraždy, AIDS, samovraždy, drogy, automobilové nehody a alkohol spolu. Vymenúvajú tiež ochorenia, ktoré môže fajčenie spôsobiť, a upozorňujú na to, že nikotín mení mozog, a preto je také ťažké s fajčením prestať. "Tabakové firmy však získali niekoľko významných víťazstiev. Nemusia priznať, že úmyselne klamali a manipulovali svoje reklamy na cigarety. Nemusia tiež zverejniť odstrašujúce obrázky toho, čo fajčenie ľuďom spôsobilo," upozornila NBC News na to, že nie všetko, čo lekári žiadali, sa do kampane dostalo.
Združenia lekárov a vedcov v spoločnom stanovisku upozornili tiež na to, že kampaň nemusí byť zverejnená v online médiách, čím sa podľa nich nedostane k mladým ľuďom. Tabakové firmy musia kampaň zverejniť v hlavných televíznych staniciach, desiatkach novín, na balení cigariet a na svojich webových stránkach. Kampaň má trvať jeden rok. Americké centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb uvádza, že cigarety ročne zabijú 480.000 Američanov a fajčenie stojí ročne americké zdravotníctvo 170 miliárd dolárov.
Reklama na cigarety je v rádiách a televíziách v Spojených štátoch zakázaná od roku 1970. Neskôr Kongres zakázal aj bilbordy a reklamy v prostriedkoch verejnej dopravy. Tabakové firmy však využívajú iné formy reklamy a ročne na ňu podľa televízie ABC minú viac než osem miliárd dolárov. Začínajúca sa negatívna reklama ich má stáť len zlomok z toho – 30 miliónov dolárov.