Náhodne sme vybrali 6 stánkov. Test bol zameraný na porovnanie kvality medoviny podávanej ľuďom v porovnaní s tou istou medovinou balenou priamo výrobcom do fľaši. Odhalili sme dva stánky, ktoré na trhoch nemajú čo hľadať!
Hlavnou úlohou testu bolo zistiť, či zákazník dostáva v pohári takú medovinu, akú predajca deklaruje na stánku. „Hodnotili sme zhodu senzorických vlastností, obsahu alkoholu a zvyškového cukru nápoja s parametrami udávanými výrobcami,“ uviedol Bronislav Tomka, certifikovaná osoba Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS). Odobrali sme vzorku medoviny zo 6 stánkov a zaslali na odborné testy. Po vyhodnotení v laboratóriu odborníci zistili, že v niektorých medovinách je vyššia hodnotu cukru pri rozlievaných nápojoch ako pri originálnej fľaši. „Neuspokojivo sa hodnotia stánky s priemerom pod 90 %, čiže Limano,“ povedal odborník.
(Pre zväčšenie rozkliknite)
Nahlásili ich na magistrát
Najhoršie ale skončili dva stánky, v ktorých by medovinu predávať nemali, lebo nemajú povolenie. „Predajcovia Cera mel a Beržincová Klaudia boli ohodnotení percentuálne, ale na základe zistenia, že ich medovina nepochádza z výroby registrovanej ŠVPS a tým pádom je jej pôvod bez riadneho dohľadu, nemôžeme ich spotrebiteľom odporučiť,“ doplnil Tomka. O predajcoch už informovali aj magistrát a Regionálny úrad verejného zdravotníctva. „V rámci výkonu štátneho zdravotného dozoru a úradnej kontroly potravín budú pracovníci tunajšieho úradu kontrolovať jednotlivé stánky. Kontrola bude zameraná na prípravu, manipuláciu a podávanie pokrmov a nápojov a v rámci nej aj na vysledovateľnosť potravín a pokrmov,“ uviedla hovorkyňa RÚVZ BA Katarína Nosálová
Medovina je nekvalitná
Bronislav Tomka, certifikovaná osoba ŠVPS, Múzeum medoviny Nitra
Až 50 % medovín nezodpovedá kvalitou tomu, čo stanovuje norma pre slovenskú medovinu. Najväčším prehreškom je pridávanie liehu spolu s bylinnými a korenistými extraktmi, čo v medovine spôsobuje neprirodzenú horkastú pachuť a zároveň maskuje chýbajúci med nahradený cukrom. Veľký rozdiel je aj v podávaní informácií, sortimente a starostlivosti o nápoj.