Zdôvodnilo to tým, že by mohli mať neblahý vplyv na deti. Tento krok vyvolal v druhej najľudnatejšej krajine na svete vlnu nevôle a tiež kritiku zo strany zdravotníckych expertov, napísala agentúra Reuters. "Ak sú reklamy cestou k vytvoreniu dopytu po bezpečnom pohlavnom styku a po plánovanom rodičovstve, potom musíme zabezpečiť, že nebudú podrobené žiadnym obmedzeniam," uviedla riaditeľka charitatívnej organizácie Population Foundation of India Puna Muttrédžaová.
Zákaz podľa nej ohrozuje desiatky rokov pokroku v indickom zdravotníctve. Úradom preto navrhuje namiesto úplného zákazu zvoliť pre vysielanie reklám vhodné časové rozmedzie. V Indii teraz žije 1,3 miliardy ľudí a podľa odhadu OSN by v roku 2024 mala počtom svojich obyvateľov prevýšiť aj Čínu, ktorá teraz drží prvenstvo. Podľa štúdie, ktorú v utorok zverejnil zdravotnícky týždenník The Lancet, bola v roku 2015 viac ako polovica zo 48 miliónov tehotenstva v Indii nechcená. Tretina z nich potom skončila interrupciou.
Hoci kondóm používa menej ako šesť percent Indov, podľa zdravotníkov je stále najúčinnejšiou antikoncepciou; pomáha plánovanému rodičovstvu a chráni pred šírením pohlavných chorôb. "Zákaz je spiatočnícky ... Ľudia majú pohlavný styk oveľa skôr a tieto reklamy ich môžu poučiť o bezpečnom sexe. Reklamy na kondómy nie sú o vzrušení, nie sú o sexe, ale o bezpečnom sexe," cituje agentúra Koniniku Rojovú z charitatívnej organizácie, ktorá pracuje s ľuďmi chorými AIDS a s LGBT komunitou.