Najsilnejšia vládna strana Smer prišla o štyroch šéfov VÚC a z čela úradu v Banskej Bystrici po štyroch rokoch odišiel predseda fašistov Marian Kotleba (40). Nový Čas sa pozrel na víťazov v jednotlivých krajoch a to, koľko do dlhotrvajúcich kampaní investovali. Po prepočte na získané hlasy je jasným lídrom liberál Juraj Droba (46).
Práve Droba ako zástupca SaS v Bratislavskom kraji na svoje zviditeľnenie zaplatil 122 000 €. Na jeden získaný hlas vo voľbách tak po prepočte minul 3,3 eura, čo je suverénne najviac spomedzi všetkých víťazných kandidátov. Na druhej strane stojí žilinská županka Erika Jurinová z OĽaNO, ktorá dala rovnako veľa peňazí ako Droba (120 000 €), no po prepočte je efektívnosť kampane výrazne vyššia. Na jeden získaný hlas totiž potrebovala len 1,4 eura.
Niektorí kandidáti si kampaň robili z vlastných zdrojov, no zároveň využili peniaze strany. To je aj prípad smeráka Jaroslava Bašku v Trenčíne. „Prostriedky vynaložené na volebnú kampaň kandidátmi na predsedu, ktorí si viedli kampaň sami, nie sú zahrnuté v nákladoch politickej strany Smer,“ uviedli z tlačového. Samotný Baška tak minul celkovo 140 792 €, z čoho mu Smer prispel 75 000 €. Ostatné peniaze pochádzali z jeho vlastného vrecka (15-tisíc €) či príspevkov od sympatizantov.
Veľký súboj sa viedol najmä v Banskej Bystrici, kde sa proti šéfovi fašistov Marianovi Kotlebovi vzbúrili ostatné strany. Napokon podporili Jána Luntera, ktorého propagácia stála najviac spomedzi všetkých víťazov - až 240 600 €. Veľkú sumu mu prispel napríklad hokejista Michal Handzuš (50 000 €). Na druhej strane číslo, koľko investoval samotný Kotleba, známe nie je. „Vyčíslenie pre jednotlivých kandidátov nerobíme, strana viedla kampaň ako celok,“ uviedol podpredseda ĽS NS Milan Uhrík.
Marketingový expert Michal Novota považuje zverejnené sumy za realistické. „Závisí to od toho, akú formu kampane zvolili jednotliví kandidáti. Ak sa niekto snažil maximalizovať svoju viditeľnosť cez bilbordy, tak, samozrejme, tá cena je neúmerne vyššia aj v závislosti od toho, ako dlho tú kampaň robili,“ tvrdí odborník. Zároveň dodáva, že na Slovensku bola prvýkrát pri kampani využitá forma fundrisingu, čiže zbierky od obyčajných ľudí.
Juraj Droba (46), Bratislavský kraj
Cena na hlas: 3,3 €
Cena kampane: 122 000 €
Počet hlasov: 36 864
Jozef Viskupič (41), Trnavský kraj
Cena na hlas: 2,47 €
Cena kampane: 120 000 €
Počet hlasov: 48 584
Ján Lunter (66), Banskobystrický kraj
Cena na hlas: 2,43 €
Cena kampane: 240 612 €
Počet hlasov: 99 16
Milan Belica (67), Nitriansky kraj
Cena na hlas: 2,38 €
Cena kampane: 124 605 €
Počet hlasov: 52 184
Jaroslav Baška (42), Trenčiansky kraj
Cena na hlas: 2,2 €
Cena kampane: 140 792 €
Počet hlasov: 62 807
Milan Majerský (46), Prešovský kraj
Cena na hlas: 1,78 €
Cena kampane: 128 170 €
Počet hlasov: 72 366
Rastislav Trnka (32), Košický kraj
Cena na hlas: 1,67 €
Cena kampane: 99 743 €
Počet hlasov: 59 599
Erika Jurinová (46), Žilinský kraj
Cena na hlas: 1,46 €
Cena kampane: 120 000 €
Počet hlasov: 82 034
Limit stanovený zákonom
Podľa slovenských zákonov môže strana na župné voľby minúť maximum 500 000 €. Samotní kandidáti na predsedu kraja 250 000 €. Politický analytik Jan Baránek si myslí, že podobné limity sú prežitkom. „Zákon nie je dobre postavený, nezmyselné sú všetky limity na kampaň a nielen pre tieto voľby. Zvýhodňuje totiž menej známych kandidátov, keďže tí nepotrebujú na kampaň až toľko peňazí. Je nutné skôr sprehľadniť transparentné účty, aby každý vedel, kto od koho koľko peňazí dostal,“ tvrdí Baránek.