Aj také môžu byť darčeky nájdené pod vianočným stromčekom. Môžete si takýto tovar vymeniť v obchode za iný či pýtať späť peniaze? Čo hovorí legislatíva a ako to funguje v našich obchodoch.
Pravidlá hovoria jasne. „Bezdôvodná výmena tovaru, to znamená, ak tovar, ktorý bol zakúpený aj ako darček, bol malý, veľký, úzky, široký alebo sa niekomu nepáčil, predávajúci nie je povinný vziať späť alebo vymeniť za iný,“ vysvetlila Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie. Ako však doplnila, hoci to zákon nepredpisuje, neznamená to, že to predávajúci nemôže urobiť dobrovoľne. „Je to vždy vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim,“ dodala Krkošová.
Slovenská obchodná inšpekcia však upozorňuje, že iné je to v prípade, keď si spotrebiteľ uplatnil právo na reklamáciu, ak sa v záručnej lehote vyskytla chyba na výrobku. Vtedy ide o reklamačné konanie. Rovnako tak pri kúpe cez internet platia odlišné pravidlá ako pri kúpe v kamennej predajni. V tomto prípade je možnosť vrátenia tovaru do 14 dní daná zákonom.
Začínajú výpredaje
Počas vianočných sviatkov boli naše obchody zatvorené. Oddnes však štartujú veľké výpredaje. Obchody núkajú niekedy zľavy aj 70 % – 80 %. Kúpou zľavneného tovaru môžete výrazne ušetriť. Pozor však, aby ste nenaleteli. Skúste si zistiť pôvodnú cenu (nielen tú, čo je uvedená preškrtnutá na cenovke). Pomôžete si na internete, kde si zľavnený tovar môžete aj porovnať s inými ponukami.
V obchodoch nevhodný darček vymenia
Danuša Krkošová, Slovenská obchodná inšpekcia
Máme poznatky z minulých období, že niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase – niekoľkých dní po kúpe, tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze. Je to koniec koncov vecou obchodnej politiky každého predávajúceho a spotrebiteľ sa k takémuto obchodníkovi rád bude vracať a využívať jeho služby.
Kúpené cez internet
- Ide o predaj tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ak ste zmluvu uzavreli cez internet či telefón.
- Máte právo od takejto zmluvy odstúpiť bez uvedenia dôvodu do 14 dní.
- Môžete tak zakúpený tovar/darček vrátiť.
- Máte nárok na vrátenie peňazí.
Vrátený tovar musí byť nepoškodený
- To, v akom stave musí byť tovar, ktorý chcete vrátiť, legislatíva neupravuje.
- Presné pravidlá určuje predajca a môžu sa mierne líšiť (napríklad či prijme rozbalený tovar).
- Či vám predajca dá za vrátený tovar peniaze, iný tovar či poukážku, určuje v kamennom obchode predajca (interné predpisy).
- Vo väčšine prípadov však platí, že musí byť nepoškodený, v originálnom obale s visačkami a štítkami, kompletným príslušenstvom. Žiadny právny predpis neupravuje spôsob, v akom stave má byť tovar.
- Spravidla predajca vyžaduje doklad o kúpe.
- Niektorý tovar vrátiť nemôžete, napríklad softvér v rozbalenom obale, výrobok na mieru či potraviny podliehajúce skaze. Presný zoznam sa môže v jednotlivých obchodoch líšiť.