Jeho vývoju sa venuje už sedem rokov a predstavil už jeho štvrtý prototyp. Vyrobený je z jaseňového dreva, ktoré je dostatočne pevné a pružné. Jeho vynálezca sa pri výrobe poriadne zapotil, ale podľa jeho slov má úplne rovnaké jazdné vlastnosti ako klasické moderné kovové bicykle.
Je to už 200 rokov, odkedy sa začalo v Európe jazdiť na bicykli. Prvý bicy- kel, ktorý bol celý drevený, zostrojil v roku 1816 Nemec barón Karl von Drais. O 24 rokov neskôr k nemu prirobil škótsky kováč Kirkpatrich MacMillan pedálový mechanizmus. Teraz sa moderné bicykle vyrábajú z ľahkých kovov alebo uhlíkových vlákien. Popradčan Michal Iždinský (23) sa rozhodol opäť vrátiť k pôvodnému materiálu.
„Drevo je všestranne využiteľný materiál s výbornými vlastnosťami a ekologickým spracovaním,“ vysvetľuje. K práci s drevom ho priviedol jeho otec. „Od mala ma to ťahalo do jeho dielne. Už na strednej škole som vyrobil prvý prototyp ako maturitnú prácu. Teraz na Univerzite vo Zvolene v tom pokračujem. Aj moja bakalárska aj diplomová práca je drevený bicykel,“ predstavuje unikátny stroj vysokoškolák Michal (23), ktorý sa jeho vývoju venuje už 7 rokov. Toto je už štvrtá verzia bicykla vyrobená z jaseňového dreva.
Michal celkom vážne uvažuje o malej manufaktúrnej výrobe. Podľa jeho slov majú takéto bicykle úplne rovnaké jazdné vlastnosti ako klasické moderné kovové. „Absolvoval som niekoľko skúšobných jázd a trochu som mu dal aj zabrať. Je to rám na horský bicykel a určite vydrží to, čo vydržať má. Nie je to len atrakcia, ale funkčný, plnohodnotný bicykel,“ uzatvára.
DUTÝ RÁM NA HORSKÝ BICYKEL
Materiál: bezchybné jaseňové drevo, bez odklonu vlákien
Hmotnosť: 3 kg
Výroba: 100 hodín čistej práce
Vývoj: 7 rokov
Najnamáhanejšie časti: vyrobené z 10 lepených dýh, 1 mm hrubých