Firmy ako Facebook a Google totiž zdaňujú svoje príjmy z inzercie väčšinou v daňových rajoch. Kažimír odhaduje, že celkovo ide o balík až 80 miliónov eur. Ako to chce dokázať? Množstvo peňazí z reklamného balíka na internete smeruje mimo Slovenskej republiky, čo chce Kažimír zmeniť. „Komisia na popud francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona pracuje na návrhu zavedenia odvodov. Niekedy na jar očakávame návrh,“ predstavil plány Kažimír. Tvrdí, že v daňových otázkach, ako je táto, potrebujú jednohlasnú zhodu v Európskej únii. „Len čo bude na svete návrh, ktorý bude mať prvky aj z pohľadu OECD, tak my budeme jednou z prvých krajín, ktoré budú chcieť na národnej úrovni zaviesť takýto druh odvodu. Má to vzťah najmä k pôsobeniu firiem, ako je Google a Facebooku,“ rozpráva minister. „80 miliónov eur, to je časť reklamného trhu na Slovensku, ktorý končí na účtoch Google a Facebook a odchádzajú zo Slovenska bez toho, aby mal čo i len cent či už štát, alebo vydavatelia. Viem si predstaviť, že od budúceho roka by sme takúto legislatívu mali,“ povedal Kažimír. Predseda Spotrebiteľského fóra Kryštof Kruliš hovorí, že problém bude s rozvojom technológií ešte narastať. „Digitálne platformy poskytujú služby v EÚ prostredníctvom spoločností sídliacich v krajinách, v ktorých majú výhodné daňové a právne postavenie, Google v Írsku či Uber v Holandsku,“ vysvetľuje Kruliš.
Kladivo na giganty
Gro podnikania internetových gigantov je totiž v zahraničí. Slovenský Google za rok 2016 zaplatil podľa účtovnej uzávierky daň v hodnote 46 809 €, keďže v tom nie je zahrnutá inzercia, z ktorej firme plynú nadštandardné príjmy. Facebook sa na otvorenie lokálnych pobočiek ešte len chystá. Expert Kruliš dodáva, že „postihnúť všetky prípady zdanenia digitálnych platforiem bude podmienené medzinárodnou zhodou, vrátane spolupráce krajín, ktoré zo stavu dlhodobo profitujú“. Od januára majú pritom poskytovatelia služieb cez digitálne platformy povinnosť zdaňovať všetky príjmy zo Slovenska na Slovensku. Ide o spoločnosti Uber, Airbnb a Booking, ktoré poskytujú dopravu a ubytovanie. „Tieto firmy sa budú musieť po novom registrovať formou stálej prevádzkarne na území Slovenska,“ tvrdí Kažimír. Ak to spoločnosť nespraví, uplatnia tzv. zrážkovú daň, čiže z poplatku, ktorý odvedie samotný podnikateľ za používanie platformy mu zrazia 19 až 35 %.
Koho budú zdaňovať
Inzerciu internetových gigantov
Google Facebook
Nadnárodné giganty v súčasnosti na Slovensku odvádzajú zanedbateľnú časť príjmu na daniach. Inzercia, ktorú poskytujú, je totiž zdaňovaná v iných krajinách. Kažimír chce zmeniť systém tak, aby sa odvádzali dane na Slovensku.
Firmy, ktoré poskytujú ubytovanie a odvoz
Airbnb Uber Booking
Poskytovatelia služieb cez digitálne platformy sa tak musia registrovať formou stálej prevádzkarne na území Slovenska a príjmy sa budú zdaňovať. Ak sa nezaregistruje, tak sa uplatní systém zrážkovej dane – podľa toho, kto peniaze reálne prijme.
Nedokážu postihnúť všetky prípady
Kryštof Kruliš, predseda Spotrebiteľského fóra
- Novela zákona o dani z príjmu na Slovensku môže pomôcť daňovej správe, aby sa s danou problematikou lepšie vyrovnala. Všetky situácie ale nepostihne. Pokiaľ si nadnárodná spoločnosť, ktorá chce na internete inzerovať, inzerciu zadá jednotne pre celú EÚ prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti v zahraničí, daňová správa na Slovensku sa o tom nemusí dozvedieť, aj keď sa inzercia bude zobrazovať aj užívateľom internetu zo Slovenska. Problém je, že na internete hranice neplatia a celý svet je vzdialený len na jedno kliknutie.