Pripisuje to čiastočne náročnému pieskovému terénu hneď v prvých etapách, ale najmä chybám v navigácii.
Jakeš dal tento rok prednosť seriálu MS v rely, ale počínanie svojich súperov počas prvého týždňa Rely Dakar v pieskových etapách v Peru sledoval.
„Vedelo sa, že v mäkkých peruánskych dunách to bude veľmi ťažké. Aj preto, že tieto terény majú pretekári hneď na úvod, keď ešte nemusia byť úplne rozjazdení,“ povedal Ivan Jakeš. „Terén totiž všetci môžu čítať na road bookoch, ktoré dostanú deň pred etapou, a tam sú všetky zradné duny, prejazdy a ďalšie nástrahy zaznačené výkričníkmi. Takže 90 percent pádov sa dá pripísať chybám v navigácii. V ostatných prípadoch má jazdec smolu, keď mu napríklad cez cestu prebehne nejaké zviera, trafí kameň pod pieskom alebo chytí kolesom ryhu v riečisku. Veď napokon častokrát som to zažil aj ja...“ dodal s úsmevom Jakeš, ktorý cez mobilné aplikácie a sociálne siete sleduje vývoj súťaže.
„Som trocha sklamaný, že môj tajný favorit Brit Sunderland po trocha záhadných problémoch s chrbtom odstúpil. Ale asi to bolo vážne, lebo na Dakare sa takto nekončí. Trocha viac som čakal od Austrálčana Pricea či Čiľana Quintanilu. Števo Svitko to má rozbehnuté celkom dobre. Čakal som však, že práve v piesku bude rýchlejší, pretože je fyzicky veľmi silný a v tom má oproti konkurencii výhodu,“ dodal Jakeš.
Najčastejšie príčiny pádu motorkárov v rely:
- chyba v čítaní road booku (ilustrovanej mapy od organizátora)
- „stopovanie“ (jazda bez navigácie po stopách predchádzajúceho jazdca)
- strata koncentrácie
- únava
- kolízia so zverou
Skončili po 5 etapách
- 25 motocyklov
- 6 štvorkoliek
- 29 automobilov
- 12 kamiónov
Spolu: 72 vozidiel