Vyplýva to z výsledkov testovania, ktoré vo štvrtok počas tlačovej konferencie zverejnila riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská.
Testovanie prebiehalo na 1481 základných školách. Testy vypĺňalo 45.080 piatakov, z toho 2840 žiakov na 126 školách s vyučovacím jazykom maďarským a 13 žiakov s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testovania sa zúčastnilo 1743 žiakov so sociálne znevýhodneného prostredia a 123 cudzincov. Oproti testovaniu v roku 2016 nastala zmena, testy školáci vypĺňali len v papierovej forme, elektronická verzia sa tento rok nerealizovala.
Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky bola 64,7 percenta. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 64,3 percenta a chlapci 65,2 percenta. Z hľadiska kraja boli v matematike najúspešnejší žiaci z Bratislavského kraja a najmenej úspešní z Košického kraja. "Výsledky významne lepšie ako národný priemer dosiahli žiaci z okresov Bratislava I, Bratislava III a Bratislava IV. Výsledky významne horšie ako národný priemer dosiahli žiaci z okresov Rožňava, Rimavská Sobota, Revúca, Medzilaborce a Gelnica. Rozdiel medzi vedomosťami medzi žiakmi toho istého populačného ročníka je viac ako 40 percent," povedala Kanovská s tým, že najhoršie výsledky dosahujú deti najmä v okresoch, kde je nízka nezamestnanosť. Stopercentnú úspešnosť v testoch dosiahlo 737 žiakov, najviac ich bolo v Bratislavskom kraji, najmenej v Banskobystrickom kraji. Podľa Kanovskej najväčší problém robili deťom úlohy z geometrie a priestorovej predstavivosti. Naopak, veľmi dobre zvládajú úlohy s jednoduchými matematickými počtovými operáciami.
Priemerná úspešnosť žiakov v teste zo slovenského jazyka a literatúry bola 62,8 percenta. Dievčatá riešili test s priemernou úspešnosťou 65,6 percenta a chlapci 60,1 percenta. Z hľadiska kraja boli najúspešnejší žiaci Bratislavského kraja a najmenej zas žiaci z Prešovského a Košického kraja. Bezchybne vyplnilo test 478 žiakov, najviac ich bolo v Bratislavskom kraji.
Priemerná úspešnosť žiakov v teste z maďarského jazyka a literatúry bola 64,2 percenta.
Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR Martina Lubyová (nominantka SNS) poznamenala, že testovanie žiakov piateho ročníka bude aj naďalej podporovať. "Významnou charakteristikou je, že máme určitú úroveň, na základe ktorej sa budeme môcť v budúcom roku porovnávať," povedala. Doplnila, že aj takýmto testovaním získavajú žiaci skúsenosti pred medzinárodným testovaním, ako je napríklad testovanie PISA. Kanovská zhodnotila, že deti dosiahli v priemere výsledky, ktoré prevyšujú 60 percent, vyriešili správne v priemere 19 otázok. "Výsledky sú porovnateľné s tými z minulého roka," zhodnotila Kanovská.
Cieľom testovania piatakov je monitorovanie úrovne vedomostí a zručností žiakov a získanie objektívnych informácií o ich výkone pri vstupe na druhý stupeň základných škôl, ako aj poskytnutie spätnej väzby školám o pripravenosti žiakov na prechod z prvého na druhý stupeň na základných školách.