Už niekoľko dní ste pod väčšou ochranou ako kedykoľvek predtým. Od soboty 13. januára platí revidovaná európska smernica o platobných službách, ktorá obchodníkom a bankám zakazuje účtovať poplatky za platbu kartou. Čo to znamená pre ľudí? Čo všetko sa zmenilo?
Nové pravidlá
Ak urobíte cezhraničnú platbu v eurách v rámci Európskej únie, banka vám nesmie účtovať viac ako za rovnocennú vnútroštátnu transakciu. Pravidlo musia dodržiavať aj banky v krajinách EÚ mimo eurozóny.
Čoho sa to týka
- prevody medzi účtami v rôznych krajinách EÚ
- výbery z bankomatov v rámci Únie
- platby debetnou alebo kreditnou kartou
- inkasné platby
Ochrana vašich práv
- ak platobnú kartu stratíte, alebo vám ju ukradnú, banka od vás nemôže žiadať vyššiu náhradu než 50 €
- obchodník môže zablokovať určitú sumu na vašej karte iba s vaším súhlasom
- peniaze, o ktoré ste prišli pre chybu v inkase, vám musia vrátiť do 8 týždňov
- keď sa sťažujete na problém pri platbe, musia vám písomne odpovedať do 15 dní, výnimočne do 35 dní
Poplatky za používanie karty
Ak v rámci Únie platíte kartou, obchodníci a banky vám nemôžu účtovať príplatok za určitý druh platobnej karty. Na tom, či platíte v obchode alebo cez internet, nezáleží.
Výnimky
Na karty American Express, Diners Club a rôzne firemné kreditné karty sa predpisy EÚ o platobných službách nevzťahujú.
Pozor!
Ak platíte inou menou EÚ než eurom, banka vám pri použití platobnej karty v cudzine môže účtovať poplatok za výmenu meny.
U nás už zákaz platí
Marcel Laznia, Slovenská banková asociácia
Nová smernica o platobných službách zakazuje obchodníkom účtovať od zákazníkov extra poplatok za platbu kartou. V prípade slovenských obchodníkov nejde o novinku, pretože už v uplynulých rokoch im to zakazovala národná legislatíva.