Z ampliónov nainštalovaných skúšobne na niektoré súpravy sa po novom ozýva fŕkanie jeleňa a štekot psa, informoval v stredajšom článku tokijský denník Asahi šimbun.
Ukázalo sa, že nápad pracovníkov japonského Železničného technicko-výskumného ústavu (RTRI) funguje a kolízie vlakov s divo žijúcou zverou sú vďaka nemu menej časté. Počet zvierat spozorovaných na trati sa výrazne znížil. Ústav so sídlom v Tokiu dúfa, že nový systém sa mu podarí uviesť do praxe do konca fiškálneho roka 2018.
Jeho predstavitelia uviedli, že použili nahrávky zvukov, ktoré vydáva jelenia zver, ak chce upozorniť na nebezpečenstvo, ale aj zvukových prejavov jej nepriateľov, akým je napríklad pes. Pri testoch oba druhy skombinovali v niekoľkosekundových sekvenciách a púšťali ich z idúcich vlakov vo večerných a nočných hodinách, keď sa zver popri tratiach najčastejšie pohybuje.
Počas jazdy boli z takýchto vlakov spozorované zvieratá v priemere 7,5-krát na 100 kilometrov, čo je približne o 45 percent menej často ako predtým. RTRI by chcel v budúcnosti tento výsledok overiť dlhodobejším experimentom. Plánuje tiež vyvinúť zariadenie, ktoré bude "zvieracie" zvuky zapínať automaticky na úsekoch, kde sa divá zver bežne vyskytuje, a zaistí, že nimi nebudú obťažovaní ľudia v obytných zónach pozdĺž tratí.
Pokiaľ sa nový vynález osvedčí, na mnohých miestach nebude nutné inštalovať popri tratiach fyzické zábrany, uviedol jeden z predstaviteľov RTRI.