Kto však bude vypravovať vlaky na trati po uplynutí zmluvy s RegioJetom, to má podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR ukázať súťaž. "Zámerom je vyhlásiť súťaž tak, aby mohol víťazný dopravca plynule nadviazať na prevádzku na tejto trati okamihom ukončenia pôvodnej zmluvy," priblížila pre TASR hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
RegioJet vypravuje vlaky na trase medzi Bratislavou a Komárnom s dotáciou od štátu, zákazku spoločnosť získala priamym zadaním. Spoločnosť ponúkla štátu nižšiu cenu za prevádzku vlakov než predtým zabezpečovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Do súťaže o následné vypravovanie vlakov na tejto trase sa RegioJet plánuje zapojiť. "Zmluva so spoločnosťou RegioJet je od začiatku nastavená tak, že po ukončení jej platnosti prebehne riadna súťaž na to, kto bude dopravu na tejto trati prevádzkovať v rámci nového zmluvného obdobia," opísal hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.
Súťaženie dopravcov na dotovaných tratiach je pritom podľa spoločnosti správne. "Presne tak by malo vyzerať zadávanie zákaziek v dotovanej železničnej doprave," konštatoval Ondrůj. V prípade zmluvy na trať do Komárna sa pritom podľa RegioJetu môže štát rozhodnúť predĺžiť túto zmluvu. Podľa európskej legislatívy je to však možné najviac do roku 2024.
"Po roku 2024 nemôže byť akákoľvek nová zákazka v dotovanej železničnej doprave pridelená bez riadnej súťaže," priblížil Ondrůj. Zároveň po roku 2034 nemôže byť žiaden dotovaný vlakový spoj hradený z verejných prostriedkov bez toho, aby bol riadne vysúťažený.
Do súťaže na prevádzku vlakov na trati Bratislava - Komárno sa určite zapojí aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). "Naším záujmom a úsilím je zabezpečenie kvalitnej dopravnej obsluhy na všetkých traťových úsekoch a efektívne využitie kapacít, ktorými disponujeme," uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.