Majú bezprostredný vplyv na to, kto zo známych osobností dostane prácu, kto sa objaví na divadelných doskách, koncertných pódiách či obrazovkách. Opäť sme pre vás zostavili rebríček tých najdôležitejších ľudí z nášho mediálneho biznisu za predchádzajúci rok.
1. Matthias Settele (51), generálny riaditeľ TV Markíza
Rakúšan Matthias Settele na európskom televíznom trhu pôsobí viac ako dvadsať rokov. Študoval nemeckú literatúru a históriu, pričom jeho mediálne začiatky sú spojené s lokálnym rádiom a s televíziou vo Viedni. Pracoval ako novinár v rakúskej verejnoprávnej televízii ORF, následne pôsobil ako riaditeľ pre obchodné záležitosti v nemeckej RTL, kde bol zodpovedný za vlastnú tvorbu. Pred nástupom do spoločnosti CME, ktorá vlastní televíziu Markíza, toho stihol ešte veľa a skúsenosti s východnou Európou mal napríklad počas svojho pôsobenia v chorvátskej RTL, kde viedol program a produkciu. Prednášal na vysokých školách vo Viedni a v Kolíne nad Rýnom a jeho konzultantská spoločnosť SetTele Entertainment sa venovala vývoju formátov a tiež poradenstvu pre miestne aj zahraničné televízie naprieč celou Európou. Momentálne je zodpovedný za riadenie všetkých televíznych staníc skupiny CME na Slovensku.
Prečo 1. miesto?
Do našej najsledovanejšej televízie prišiel v roku 2013 a postupne sa mu podarilo finančne ju vytiahnuť z červených čísel do čiernych. Vlani sa Markíza odhodlala k zásadnému kroku - odišla z voľnej antény a skončila tak s bezplatným šírením svojich staníc. Výkonnosť jej staníc (vrátane kanálov Doma a Dajto) síce následne v komerčnej cieľovej skupine padla z trhového podielu 30,5 percenta na 27 percent, no stále to značí líderstvo. Vďačí za to viacerým dlhoročným programovým pilierom ako Teleráno či Televízne noviny, ale aj mohutným investíciám do hlavného vysielacieho času a množstvu nových relácií.
2. Marcel Grega (39), generálny riaditeľ TV JOJ
Zmaturoval na Nonnewaug High School v americkom Woodbury a magisterský titul v oblasti finančný manažment získal spoločne s červeným diplomom na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave. Prvé pracovné skúsenosti zbieral v Newtown Savings Bank v americkom Newtone a v Capital Growth Management v Bostone. Predtým, než v máji 2007 nastúpil na pozíciu výkonný finančný riaditeľ TV JOJ, pracoval pre celosvetovú sieť firiem PricewaterhouseCoopers. Po príchode do Jojky sa zároveň stal členom predstavenstva Slovenskej produkčnej a. s. (vlastníka Jojky a internetových portálov JOJ.sk a Huste.tv). V roku 2011 začal Grega pracovať už pre novú spoločnosť JOJ Media House a. s. ako finančný riaditeľ.
Prečo 2. miesto?
Pred štyrmi rokmi zasadol do kresla generálneho riaditeľa po Františkovi Borovskom a televízia pod jeho vedením rýchlo chytila druhý dych. Veľmi dobre sa na Jojke darí bloku večerných správ a tiež programom v hlavnom vysielacom čase. Jej diváci tiež oceňujú, že posledné roky sa snaží zameriavať skôr na kvalitnejšiu seriálovú produkciu. JOJ Group (JOJ, Plus, WAU) narástla medziročne, pokiaľ ide o trhový podiel v komerčnej cieľovke, o viac ako jeden percentuálny bod – z 22 na 23,1 percenta. A zabudnúť nesmieme ani na to, že do JOJ Group na Slovensku patria aj dve detské televízie (RiK a Ťuki) a stanica JOJ Cinema.
3. Milan Dubec (37), generálny riaditeľ a spolumajiteľ spoločností Ringier Axel Springer Slovakia a Azet
Má len 37 rokov a za sebou bohaté skúsenosti predovšetkým v oblasti online produktov. Internetovú službu Zoznamka.sk založil ako stredoškolák a neskôr spustil Pokec.sk, ktorý sa u nás stal doslova revolúciou. V roku 2000 uviedol do chodu portál Azet.sk, a ten priebežne rozširoval o stále nové služby. Svoju pozíciu si M. Dubec upevnil po spojení so spoločnosťou Ringier Axel Springer, takže pod svojím vplyvom má viac ako štyridsiatku najznámejších slovenských webov - spravodajské značky - Aktuality.sk, Cas.sk; športový web Sport.sk; inzertné produkty a služby - Autobazar.sk, Bazar.sk, Nehnutelnosti.sk, Reality.sk, Topreality.sk, Byty.sk, Bistro.sk; magazíny - Diva.sk, Casprezeny.sk, Najmama.sk, Dobruchut.sk; videoportál Tivi.sk, ako aj stránky pre mužov - Badman.sk, Adam.sk, Autobild.sk, Zive.sk, Mobilmania.sk. Keď zasadol na stoličku generálneho riaditeľa a stal sa spolumajiteľom vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia, z najvplyvnejšieho muža slovenského internetu sa zároveň stal najvplyvnejším mužom printového trhu. Ringier Axel Springer na Slovensku vydáva denník Nový Čas, týždenníky Nový Čas pre ženy, Život a Nový Čas Nedeľa, mesačníky Eva, Madam Eva, Nový Čas Krížovky, Geo, Auto Bild a Nový Čas Bývanie.
Prečo 3. miesto?
Pod palcom má gigantický virtuálny svet, a zároveň tlačoviny s dlhoročnou tradíciou a s veľkou čitateľskou základňou. Azet.sk je dlhodobo jednotkou slovenského internetu a spolu s ostatnými webmi Ringier Axel Springer na Slovensku dosahuje mesačnú návštevnosť takmer 3,33 milióna ľudí (denná návštevnosť je 1,024 milióna ľudí). Nový Čas je suverénne najpredávanejším denníkom a státisíce Slovákov si pravidelne listujú aj v týždenníkoch či mesačníkoch Ringieru.
4. Václav Mika (54) / Jaroslav Rezník (51), generálny riaditeľ RTVS
Prečo 4. miesto?
Rezník zdedil po Václavovi Mikovi telerozhlas vo vynikajúcej kondícii. Televízna Jednotka zábavnými programami či seriálmi úspešne konkuruje komerčným vysielateľom a diváci sa vrátili aj k verejnoprávnemu spravodajstvu, ktoré je podľa dlhodobých prieskumov najobjektívnejšie spomedzi všetkých televízií na našom trhu. K posledným veľkým úspechom Jednotky patrí šou Zem spieva či medzinárodná koprodukcia na filmoch o Márii Terézii. Generálny riaditeľ RTVS má pod palcom navyše aj rozhlas, pod ktorý patrí deväť rádií, pričom Rádio Slovensko si s viac ako 17 percentami stabilne udržuje druhé miesto v počúvanosti a je neodmysliteľným každodenným spoločníkom celých generácií Slovákov.
5. Peter Mertus (54) / Michal Teplica (40), generálny riaditeľ News and Media Holding, a. s.
Prečo 5. miesto?
Do širokého portfólia News and Media Holding patrili počas minulého roka najmä printové tituly, ako sú denník Plus jeden deň, týždenníky Plus 7 dní a Trend či mesačníky Emma, Zdravie a Záhradkár. V online svete to zase boli značky Centrum.sk, Pluska.sk či Atlas.sk s dennou návštevnosťou 436-tisíc ľudí.
6. Alexej Fulmek (51) generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press
V roku 1989 začal písať pre denník Smena a o štyri roky neskôr spoluzaložil noviny Sme, kde sa stal zástupcom šéfredaktora. Postupne sa vypracoval na špičkového manažéra a momentálne je predsedom predstavenstva Petit Press, a. s., spoločnosti vydávajúcej denník Sme, týždenník TV Svet, mesačníky Profit, Lišiak a Magazín zdravia, množstvo regionálnych periodík (Korzár, MY) a tiež bezplatné noviny Echo. Spomenúť treba aj stránku Sme.sk a skutočnosť, že Fulmek vlastní tlačiarne.
Prečo 6. miesto?
Petit Press hrá vďaka množstvu titulov dôležitú úlohu na regionálnom printovom trhu, Sme, ktoré nedávno oslávilo 25. výročie, sú rešpektované noviny a darí sa aj webu s dennou návštevnosťou 454-tisíc ľudí.
7. Ivan Antala (41), generálny riaditeľ Rádia Expres
Niektorí si ho možno pamätajú ako moderátora v alternatívnom rádiu Ragtime, v ktorom sa po čase stal hudobným dramaturgom. V roku 2000 odišiel do rádia Expres, kde sa rovnako stal hudobným dramaturgom, no piesne tentoraz vyberal pre nepomerne väčšiu masu poslucháčov. V roku 2006 kariérne opäť poskočil - v Exprese sa stal programovým riaditeľom a pred štyrmi rokmi nahradil Evu Babitzovú vo funkcii generálneho riaditeľa.
Prečo 7. miesto?
Medzi komerčnými vysielateľmi je Expres neohrozeným lídrom. Posledné roky si drží podiel 19,3 %, čo znamená, 864-tisíc denných poslucháčov vo veku 14 - 79 rokov. Speváci majú jediný sen - dostať svoju pieseň do Expresu v najvyšších rotáciách.
8. Roland Kubina (45), šéf spravodajstva a programu v TV JOJ
Mal devätnásť, keď začínal v Českej televízii. Z asistenta sa neskôr stal produkčný, zvukár, osvetľovač, technik, strihač, kameraman, režisér i spravodajca. Bol súčasťou nezávislej TV spoločnosti, s ktorou robil spravodajstvo pre Primu, Novu, Českú televíziu, všetky maďarské stanice, pre Reuters i CNN. Do Jojky prešiel cez lokálnu stanicu v Košiciach. Dlhé roky šéfoval spravodajstvu, no neskôr mu pribudla aj starosť o program.
Prečo 8. miesto?
Ľudia v našom malom mediálnom svete neustále kolujú a menia dresy, no R. Kubina dlhodobo drží pokope výborne fungujúci a stabilný kolektív Jojky. Len od jeho rozhodnutí závisí, čo a kedy sa bude vysielať a ako to bude vyzerať. Seriálovú tvorbu posúva od kvantity ku kvalite a navyše má absolútnu kontrolu nad spravodajstvom, ktoré bolo vždy najsilnejšou zbraňou Jojky.
9. Tibor Búza (49), riaditeľ sekcie programových služieb STV
Za starých čias šéfoval spravodajstvu Slovenskej televízie, stál tiež pri zrode Rádia Expres a následne sa opäť vrátil do televízneho sveta - v Markíze riadil Centrum spravodajstva a publicistiky. Keď sa Václav Mika stal generálnym riaditeľom RTVS, zlákal do verejnoprávnej televízie aj Tibora Búzu, kde obaja úspešne absolvovali ťažkú misiu a postavili túto ustanovizeň opäť na nohy.
Prečo 9. miesto?
Televízia pod jeho vedením dlhodobo produkuje programy, ktoré sú na jednej strane verejnoprávne a kvalitné, no zároveň dokážu zaujať divácke masy. Dôkazom toho sú šou Milujem Slovensko, vydarené súťažné programy Čo ja viem a 5 proti 5, seriály Tajné životy, Kolonáda i Doktor Martin a naposledy aj veľmi vydarená koprodukcia na filmoch o Márii Terézii.
10. Rastislav Dutka (45), generálny riaditeľ Fun Rádia
Vyštudoval odbor žurnalistika v audiovizuálnych médiách na FFUK v Bratislave. Pred tým, než sa v júli 2017 stal generálnym riaditeľom Fun Rádia, dvanásť rokov v ňom pracoval ako programový riaditeľ a pred rokom 2005 bol športovým a motoristickým novinárom.
Prečo 10. miesto?
Pretože Fun Rádio si stabilne drží tretiu priečku v počúvanosti, pre státisíce poslucháčov je doslova kultovou záležitosťou a práve z jeho radov pochádzajú aj tie najväčšie televízne moderátorské hviezdy. Podľa posledného prieskumu ho denne počúvalo 10,9 % ľudí.
11. Peter Núňez (45), režisér, konateľ produkčnej spoločnosti Nunez NFE
Vyštudoval slovenčinu a dejepis a k televízii prvýkrát pričuchol v dnes už neexistujúcej VTV. Odtiaľ odišiel do Markízy, kde vyrábal upútavky a následne spolu s Martinom Hudákom založil produkčnú spoločnosť Oreo. Tú potom opustil a vznikla jeho vlastná spoločnosť Nunez NFE. Medzi elitu ho dostalo režírovanie SuperStar a ďalších veľkých projektov vrátane tanečných šou Markízy Bailando či Let‘s Dance. Aktívny je aj v Česku a je tiež spoluvlastníkom televízie Senzi.
Prečo 11. miesto?
Má za sebou skvelý rok. Hneď na jeho začiatku prišiel do kín film nakrútený podľa bestsellera Evity Urbaníkovej Všetko alebo nič, ktorý produkoval, a s návštevnosťou vyše 337-tisíc divákov sa dostal v slovenskom historickom rebríčku na tretie miesto. Jeho majstrovským kúskom sa však stala šou Zem spieva, ktorú ako režisér pripravil pre RTVS a odštartoval tak doslova folklórnu obrodu na Slovensku.
12. Peter Majeský (42), režisér, konateľ ALL IN Production s. r. o.
Začínal ako asistent produkcie v STV a k réžii sa dostal v Markíze, kde mal na starosti Teleráno. Dlhé roky pripravoval upútavky, no postupne sa prepracoval vyššie a dnes je v televízii zo Záhorskej Bystrice špecialistom na veľké šou programy. Posledné roky režíroval SuperStar, Hlas Česko Slovenska či Chart Show. Zaujímavé je, že sa podieľal na podobných šou aj v Rumunsku - konkrétne zastrešil The Voice of Romania či Romania Got Talent.
Prečo 12. miesto?
Pod jeho taktovkou vznikajú tie najväčšie projekty v našej najsledovanejšej televízii, ktoré majú väčšinou masový divácky ohlas. Jeho poslednými veľkými úspechmi sú šou Tvoja tvár znie povedome či Let´s Dance.
13. Gabriel Popescu (46), Senior Creative Producer vlastnej tvorby TV Markíza
Popescu pracoval pre najväčšiu komerčnú televíziu v Rumunsku PRO TV a medzinárodnú produkčnú spoločnosť Media Pro Pictures. Ďalej sa ako nezávislý producent podieľal na desiatkach medzinárodných reklám a prevažne amerických koprodukciách. Od roku 2008 pracoval na Ukrajine ako šéf produkcie a následne bol prevelený na Slovensko. V roku 2010 nastúpil ako producent - konzultant pre spoločnosť CME, v januári 2011 sa stal generálnym riaditeľom MediaPro Entertainment Slovakia, s. r. o., a momentálne je jedným z troch senior kreatívnych producentov vlastnej tvorby TV Markíza.
Prečo 13. miesto?
Práve pod jeho taktovkou Markíza vyrába dlhodobo úspešné formáty ako Farma, Chart Show či Horná Dolná.
14. Marián Chudovský (58), generálny riaditeľ Slovenského národného divadla
Vyštudoval opernú réžiu a následne pôsobil doslova vo všetkých kútoch Slovenska. Najskôr bol dramaturgom, režisérom a neskôr aj umeleckým šéfom Opery Štátneho divadla v Košiciach, post umeleckého šéfa a riaditeľa zastával aj v Opere SND v Bratislave či v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Pracoval ako režisér Spevohry Novej scény v Bratislave a režíroval aj pre televíziu Markíza. Generálnym riaditeľom SND v Bratislave je od roku 2012.
Prečo 14. miesto?
Nazbieral veľké množstvo skúseností, ktoré teraz zúročuje. Na našej prvej divadelnej scéne pod jeho vedením pôsobí väčšina hereckých hviezd známych z ostro sledovaných seriálov či z iných televíznych projektov.
15. Gabriela Belopotocká (61), generálna riaditeľka Ikar, a. s.
Vyštudovaná ekonómka svoj profesionálny život zasvätila knihám. Najskôr sa zamestnala vo vydavateľstve Mladé letá ako vedúca odbytu, vo vydavateľstve Tatran sa stala vedúcou marketingu a v rokoch 1990 - 1993 pôsobila súčasne aj ako obchodná riaditeľka dánskeho vydavateľstva Egmont. Asi najlepšie rozhodnutie v kariére spravila, keď spolu s ďalšími desiatimi nadšencami založila knižné vydavateľstvo Ikar, a. s, ktoré sa čoskoro stalo bezkonkurenčne najúspešnejším v našich končinách.
Prečo 15. miesto?
Ikar dodnes vydal takmer 5 500 titulov, z ktorých sa mnohé stali bestsellermi, čo spoľahlivo vyvracia teórie o tom, že knihy postupne ľudí prestanú zaujímať. Posledné roky je čoraz väčší záujem o slovenských autorov a navyše v Ikare pravidelne vychádzajú životopisy našich celebrít. Vyjadrené v číslach - len za rok 2017 Ikar vydal 47 kníh pôvodných slovenských autorov, z ktorých sa predalo viac ako 125 000 kusov. Pokiaľ ide o celkový predaj našich autorov vydávajúcich v Ikare, ten vlani predstavoval 243 500 kusov.
16. Ján Kováčik (55), veľkopodnikateľ, predseda predstavenstva Forza a. s.
V našom rebríčku je od nepamäti a kedysi figuroval oveľa vyššie. K TOP hráčom slovenského šoubiznisu patril najmä v časoch, keď vlastnil podiel v televízii Markíza. Svoj záujem však postupne preniesol skôr na šport - od roku 2010 je prezidentom Slovenského futbalového zväzu. Okrem toho mu stále patrí produkčný dom Forza, ktorý organizuje súťaž krásy Miss Slovensko, spolu s Milanom Lasicom sú vlastníkmi Štúdia L&S a ďalšia Kováčikova firma organizuje Art Film Fest.
Prečo 16. miesto?
Ťahá za nitky vo svete ženskej krásy, divadla či filmu. Jeho záber je široký a najmä nie je len niekým vymenovaný riaditeľ, ktorého môžu kedykoľvek odvolať - podobné rozhodnutia totiž robí on sám.
17. Tomáš Eibner (39), režisér, konateľ Eibner Production, s. r. o.
V televíznom zákulisí sa motal už ako tínedžer. Mal len štrnásť, keď začal obsmŕdať v mestskej televízii v rodnom Fiľakove a práve tam mu jedného dňa strčili do ruky kameru, ktorú už nepustil. Na priemyslovke vyštudoval audiovizuálnu techniku, následne odišiel do Maďarska, kde pre televíziu RTL Club točil reportáže i dokumentárne filmy. Postupne prešiel cez viacero pozícií od strihača cez dramaturga až po zvukára, no definitívne skončil pri réžii. Jeho veľkým debutom v režisérskom kresle sa stal niekdajší jojkársky hit VyVolení a keďže sa osvedčil, prichádzali ďalšie ponuky ako SuperStar, Hit storočia, Miss Slovensko, Eurosong, Hviezdy na ľade či Showdance.
Prečo 17. miesto?
Dlhodobo spolupracuje predovšetkým s Jojkou a s RTVS. Pre prvú menovanú televíziu točil uplynulý rok veľmi úspešné Inkognito, kuchársku súťaž Moja mama varí lepšie ako tvoja či kontroverznú zoznamku Take Me Out. Pre RTVS zase kvízovú šou Čo ja viem. Podpísaný je tiež pod projektom Miss Universe SR.
18. Andrea Gavačová (50), riaditeľka predaja formátov spoločnosti FremantleMedia pre región strednej a východnej Európy
Už počas štúdia produkcie na VŠMU ju v roku 1990 oslovil jej učiteľ Slavomír Magál, aby mu pomohla založiť pobočku nemeckej televíznej distribučnej spoločnosti Betafilm. Vznikla tak firma Telefilm Eurokim, pričom A. Gavačová nasledujúce roky riadila predaj distribučných práv na filmy a seriály a už vtedy mala na starosti celú strednú a východnú Európu. V roku 2003 prešla do STV, kde šéfovala akvizíciám a o ďalšie dva roky spravila veľký kariérny skok, keď sa stala riaditeľkou predaja formátov spoločnosti FremantleMedia pre teritórium strednej a východnej Európy.
Prečo 18. miesto?
Spravila kariéru v jednej z najväčších distribučných televíznych spoločností na svete. Aj keď všetky naše televízie sa snažia vyrábať aj vlastné programy, piliere ich programu stále tvoria licencované formáty, pričom najviac ich na Slovensko predáva práve FremantleMedia. Markíza od nich kúpila Tvoja tvár znie povedome a Dobre vedieť!, Jojka Take Me Out a Moja mama varí lepšie ako tvoja a na Jednotke RTVS môžeme dlhé roky vidieť šou 5 proti 5.
19. Ján Ďurovčík (45), tanečný choreograf, režisér a podnikateľ
Po absolvovaní VŠMU na katedre tanečnej tvorby si užil hviezdne chvíle ako tanečník, no rýchlo získaval uznanie aj ako choreograf a režisér. Založil balet Torzo či Bratislavské Divadlo Tanca a podieľal sa na mnohých muzikáloch v zahraničí i na Slovensku. Je spoluvlastníkom divadla Tower Stage, s Petrom Modrovským má tanečnú školu Dansovia a veľmi úspešne sa zhostil aj úlohy tvrdého porotcu v tanečných šou. Mimoriadne úspešná sa ukázala aj jeho spolupráca s Ivanom Táslerom, respektíve so skupinou IMT Smile.
Prečo 19. miesto?
V šoubiznise sa pohybuje celý svoj profesionálny život a dobre sa pozná s každým, kto v našich médiách niečo znamená. Má čuch na talenty, všetci ho rešpektujú a ak je pod niečím jeho meno, zvyčajne sa to skončí úspechom. Meno si spravil aj v zahraničí, nedávno s baletnou inscenáciou Carmen zabodoval v národných divadlách v Srbsku, Chorvátsku i vo Fínsku.
20. Dano Dangl (43), producent, scenárista, konateľ Noemo production s. r. o.
Ako herec nemá za sebou prakticky nič zaujímavé, vynikol skôr ako scenárista. Po ukončení VŠMU pôsobil v menších divadlách a živil sa najmä dabingom a verejnosť ho spoznala ako jedného z kvarteta v humoristickej relácii S.O.S., ktorú vysielala Jednotka STV. Už vtedy ukázal svoje scenáristické vlohy a neskôr na Markíze ako režisér pripravoval zábavnú šou Partička. Spolu s manželkou si založil vlastnú produkčnú spoločnosť a následne začal predovšetkým pre Markízu (Vo štvorici po Slovensku, Kredenc) a pre Jojku (Haló!, Kukátko) vyrábať jeden program za druhým. Veľmi dôležitý v jeho kariére bol film o Paľovi Demitrovi s názvom 38.
Prečo 20. miesto?
Neustále prichádza s niečím novým a aj keď tento rok mu nevyšli projekty Divoký Zapadákov či Kávomat a Kredenc prežíval krízu, stále s ním treba rátať. Účinkoval v programoch Milujem Slovensko a Tvoja tvár znie povedome a producentsky zastrešil komédiu Cuky Luky Film.
21. Michal Kaščák (45), šéf festivalu Pohoda
Michal Kaščák sa ešte ako chlapec preslávil spevom vo formácii Bez ladu a skladu a v období, keď tu poriadne nefungoval žiaden letný hudobný festival, založil Pohodu. Písal sa rok 1997 a na prvý ročník ešte pod názvom Kráľovská pohoda prišli zhruba dve tisícky návštevníkov. Dnes je z podujatia kult, ktorý zaberá popredné miesto v prázdninových plánoch (nielen) mladých ľudí. Kaščákovu snahu ocenil aj prezident Andrej Kiska, ktorý mu udelil vyznamenanie - Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.
Prečo 21. miesto?
Jeho vplyv je nespochybniteľný, aj keď má celé roky pod palcom „len“ jeden a stále ten istý projekt. Pohoda má atmosféru, akú nenájdete na žiadnom inom podujatí u nás. Rokmi sa navyše rozrástla, pokiaľ ide o počet návštevníkov, koncertných pódií i ponuku pre milovníkov literatúry, tanca, výtvarného umenia, filmu i divadla. Kaščák na Slovensko priviedol hviezdy ako Prodigy, Björk, Patti Smith či Manu Chao.
22. Radoslav Štefanov (42), režisér, konateľ produkčnej spoločnosti Goodtv
Vyštudoval filmovú a televíznu dramaturgiu a scenáristiku na VŠMU. Päť rokov pracoval v televízii Markíza v Centre kreatívnych služieb a jeho prvou veľkou robotou bolo režírovanie kontroverznej reality show Mojsejovci. Od roku 2006 bol konateľom produkčnej spoločnosti KUUL.TV., ktorá neskôr zmenila názov na Goodtv.
Prečo 22. miesto?
Dlhé roky bol macher najmä na programy, ktoré mnohým ležali v žalúdku. Podpísaný je pod reality show Farmár hľadá ženu, Extrémne rodiny či Hotel Paradise, no medzičasom zmenil zameranie. Pre Jednotku RTVS dlhodobo pripravuje formáty Naj dedinka Slovenska, Slovensko chutí a predovšetkým hit piatkových večerov Milujem Slovensko! No a pre Markízu zase súťaž Dobre vedieť!
23. Jozef Bajo (47), generálny riaditeľ Bauer Media Sk
V českej pobočke vydavateľského domu Bauer pôsobil v časoch jej vzniku, od roku 2003 prešiel viacerými vedúcimi funkciami v spoločnostiach Europress, Intersnack Slovensko a Timm Slovakia. V roku 2008 sa stal výkonným riaditeľom a predsedom predstavenstva mliekarenskej spoločnosť Milsy. Na čelo slovenskej dcéry nemeckej mediálnej skupiny Bauer sa postavil v roku 2008.
Prečo 23. miesto?
Bauer predáva na Slovensku viacero televíznych magazínov (Eurotelevízia, TV Max, Tele Plus a Telemagazín), bulvárny Rytmus života a mnoho časopisov venujúcich sa skutočným príbehom, zdravému životnému štýlu, gastronómii či záhradkárčeniu.
24. Adela Vinczeová (37), moderátorka
Vyštudovala kulturológiu a namiesto divokého študentského života začala veľmi skoro budovať svoju kariéru. Verejnosť ju spoznala ako vtipnú moderátorku Fun Rádia, no ona zároveň poškuľovala po televízii. Popri osobnostiach nášho kultúrneho života glosovala v relácii 7 s. r. o. a následne úplne zmenila žáner, keď vyhrala konkurz na moderátorku prvej SuperStar. Potom už nasledoval jeden veľký projekt za druhým, v ktorých bola Adela moderátorkou, porotkyňou alebo dokonca súťažiacou. Ostro sledovaný je aj jej súkromný život, vlani sa prekvapivo vydala za moderátorského kolegu Viktora Vinczeho.
Prečo 24. miesto?
Zmenila priezvisko, no osobnosť jej formátu tým nemohla utrpieť. Ľudí počas minulého roka zabávala v šou Milujem Slovensko, moderovala úspešné programy Let´s Dance i Chart Show. Milujú a uznávajú ju aj v Česku.
25. Peter Riava (46), šéf vydavateľstva Universal Music Slovensko
Šoubiznis spoznal najskôr ako spevák, no na jeho piesne si dnes spomenú naozaj len tí najväčší hudobní pamätníci. Oveľa dlhšie, než spevácka kariéra, trvá v jeho prípade kariéra manažérska. Všetky hviezdy našej hudobnej scény veľmi dobre vedia, o koho ide, Riava totiž stojí dlhé roky na čele slovenskej pobočky amerického hudobného gigantu Universal Music.
Prečo 25. miesto?
Desmod, Richard Müller, Meky Žbirka, Jana Kirschner, IMT Smile, Katka Knechtová... Títo všetci a mnohí ďalší vydávajú svoje albumy u Riavu a, samozrejme, spolu s nimi množstvo hviezd svetovej popmusic.
26. Rytmus (41), spevák
Patrik Vrbovský alias Rytmus pôsobí na našej hiphopovej scéne od roku 1992. Najskôr najmä tancoval, no postupne sa presadil rapom. Spolupracoval s projektom Zvuk ulice a v roku 2001 stretol Ega a DJ Aneša, s ktorými založil dnes už kultové trio Kontrafakt. Neskôr si vyskúšal sólovú dráhu a meno Rytmus sa v šoubiznise skloňovalo čoraz viac, v čom mu pomohol aj veľký hit Príbeh, ktorý naspieval s Tinou. Vyskúšal si porotcovanie v SuperStar i v Hlase Česko Slovenska, svoj život zdokumentoval vo filme RYTMUS sídliskový sen a jeho mediálna cena stúpla po tom, čo sa dal dokopy s Darou Rolins.
Prečo 26. miesto?
Rytmus je pán a svoje mediálne výstupy má dokonale premyslené. Je značkou, ktorá predáva a priťahuje mládež. Keď sa objaví na titulke časopisu, na nejakom hudobnom podujatí alebo v televízii, pozornosť verejnosti je zaručená.
27. Peter Sagan (28), cyklista
Rodák zo Žiliny začínal svoju športovú kariéru v tamojšom futbalovom klube, no rýchlo presedlal na cyklistiku a svoje prvé preteky vraj vyhral už ako sedemročný. Dnes je z neho najväčšia hviezda svetovej cyklistiky a najúspešnejší slovenský športovec posledných rokov. Predvlani si Peter Sagan našiel nového zamestnávateľa, nemecký cyklistický tím Bora-Hansgrohe a nik nepochybuje o tom, že tento rok nám opäť urobí veľa radosti.
Prečo 27. miesto?
Hovoriť o ňom možno len v superlatívoch. Je to šoumen, prvotriedna reklamná tvár a ten najlepší propagátor Slovenska vo svete. Vlani vyhral tretíkrát po sebe majstrovstvá sveta v pretekoch s hromadným štartom v kategórii elite, čo sa ešte nikomu v histórii nepodarilo. Na najslávnejších pretekoch sveta Tour de France získal 5-krát zelené tričko a aj skutočnosť, že ho z nich vlani nespravodlivo vyradili, len znásobila jeho popularitu. Keď sa jeho meno objaví v médiách, okamžite stúpa ich sledovanosť.
28. Wanda Adamík Hrycová (47), konateľka Wandal Production, s. r. o.
Dcéra našej hereckej legendy Andyho Hryca pracovala v rokoch 1996 - 1997 ako zástupca vedúceho produkcie na výrobe seriálu Silvánovci a neskôr bola zástupkyňou vedúceho produkcie pri nakrúcaní Rapošovho filmu Fontána pre Zuzanu 3. V roku 1999 začala pracovať v Rádiu Twist ako asistentka, následne sa stala zástupkyňou výkonného riaditeľa, odkiaľ v roku 2001 odišla do Divadla Nová scéna na post štatutárneho zástupcu. V roku 2002 sa v rovnakom divadle stala generálnou riaditeľkou (v tejto funkcii zotrvala do roku 2006). Neskôr si založila vlastnú spoločnosť Wandal Production.
Prečo 28. miesto?
Jednou z najväčších udalostí roka 2017 v rámci nášho šoubiznisu sa stal film Čiara, ktorý produkovala práve Wanda. Na film prišlo 320-tisíc divákov, čím sa zaradil na štvrté miesto historického rebríčka návštevnosti v našich kinách. Bol tiež slovenským nominantom na Oscara.
29. Daniel Štrauch (21) alias GoGo, vloger
Na najväčšom serveri pre zdieľanie videí Youtube má 1,7 milióna odberateľov, čo mu dáva plné právo byť v tomto rebríčku. GoGo začínal pred šiestimi rokmi vo svojej detskej izbe a z nadšeného amatéra sa postupne vypracoval na profesionála s vlastným tímom spolupracovníkov. Hrá počítačové hry, a zároveň to komentuje, plní bláznivé úlohy, ochutnáva cudzokrajné jedlá a otvorene sa delí o svoje pocity.
Prečo 29. miesto?
Je idolom detí a mládeže, jeho videá sa dostávajú doslova už pár sekúnd po nahratí k státisícom fanúšikov po celom svete. Pred pár rokmi nemysliteľné, dnes realita. Navyše GoGo je sám sebe pánom a nikto nemôže jeho vplyv len tak zo dňa na deň zrušiť.
30. Peter Bebjak (47), režisér, spolumajiteľ D.N.A. s. r. o.
Absolvoval VŠMU v Bratislave v odbore herectvo a v roku 1999 filmovú a televíznu réžiu. Začínal krátkymi filmami a v rámci televíznej tvorby sa presadil ako režisér úspešnej dokumentárnej série Najväčšie kriminálne prípady Slovenska. Neskôr natočil množstvo kriminálnych seriálov na Slovensku i v Česku (Mesto tieňov, Kriminálka Anděl, Ako som prežil, Odsúdené, Dr. Ludsky). Je jedným z dvoch konateľov produkčnej spoločnosti D.N.A. a výnimočne sa venuje aj herectvu (Učiteľka).
Prečo 30. miesto?
V našich končinách je považovaný za najväčšieho machra na kriminálny žáner. Vlani vysielala Markíza jeho Komisára Rexa, pre Jojku zase pripravil seriál Za sklom a predovšetkým bodoval filmom Čiara - za jeho réžiu si odniesol cenu z Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch.