Majú bezprostredný vplyv na to, kto zo známych osobností dostane prácu, kto sa objaví na divadelných doskách, koncertných pódiách či obrazovkách. Opäť sme pre vás zostavili rebríček tých najdôležitejších ľudí z nášho mediálneho biznisu za predchádzajúci rok.
1. Matthias Settele (51), generálny riaditeľ TV Markíza
Rakúšan Matthias Settele na európskom televíznom trhu pôsobí viac ako dvadsať rokov. Študoval nemeckú literatúru a históriu, pričom jeho mediálne začiatky sú spojené s lokálnym rádiom a s televíziou vo Viedni. Pracoval ako novinár v rakúskej verejnoprávnej televízii ORF, následne pôsobil ako riaditeľ pre obchodné záležitosti v nemeckej RTL, kde bol zodpovedný za vlastnú tvorbu. Pred nástupom do spoločnosti CME, ktorá vlastní televíziu Markíza, toho stihol ešte veľa a skúsenosti s východnou Európou mal napríklad počas svojho pôsobenia v chorvátskej RTL, kde viedol program a produkciu. Prednášal na vysokých školách vo Viedni a v Kolíne nad Rýnom a jeho konzultantská spoločnosť SetTele Entertainment sa venovala vývoju formátov a tiež poradenstvu pre miestne aj zahraničné televízie naprieč celou Európou. Momentálne je zodpovedný za riadenie všetkých televíznych staníc skupiny CME na Slovensku.
Prečo 1. miesto?
Do našej najsledovanejšej televízie prišiel v roku 2013 a postupne sa mu podarilo finančne ju vytiahnuť z červených čísel do čiernych. Vlani sa Markíza odhodlala k zásadnému kroku - odišla z voľnej antény a skončila tak s bezplatným šírením svojich staníc. Výkonnosť jej staníc (vrátane kanálov Doma a Dajto) síce následne v komerčnej cieľovej skupine padla z trhového podielu 30,5 percenta na 27 percent, no stále to značí líderstvo. Vďačí za to viacerým dlhoročným programovým pilierom ako Teleráno či Televízne noviny, ale aj mohutným investíciám do hlavného vysielacieho času a množstvu nových relácií.
2. Marcel Grega (39), generálny riaditeľ TV JOJ
Zmaturoval na Nonnewaug High School v americkom Woodbury a magisterský titul v oblasti finančný manažment získal spoločne s červeným diplomom na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave. Prvé pracovné skúsenosti zbieral v Newtown Savings Bank v americkom Newtone a v Capital Growth Management v Bostone. Predtým, než v máji 2007 nastúpil na pozíciu výkonný finančný riaditeľ TV JOJ, pracoval pre celosvetovú sieť firiem PricewaterhouseCoopers. Po príchode do Jojky sa zároveň stal členom predstavenstva Slovenskej produkčnej a. s. (vlastníka Jojky a internetových portálov JOJ.sk a Huste.tv). V roku 2011 začal Grega pracovať už pre novú spoločnosť JOJ Media House a. s. ako finančný riaditeľ.
Prečo 2. miesto?
Pred štyrmi rokmi zasadol do kresla generálneho riaditeľa po Františkovi Borovskom a televízia pod jeho vedením rýchlo chytila druhý dych. Veľmi dobre sa na Jojke darí bloku večerných správ a tiež programom v hlavnom vysielacom čase. Jej diváci tiež oceňujú, že posledné roky sa snaží zameriavať skôr na kvalitnejšiu seriálovú produkciu. JOJ Group (JOJ, Plus, WAU) narástla medziročne, pokiaľ ide o trhový podiel v komerčnej cieľovke, o viac ako jeden percentuálny bod – z 22 na 23,1 percenta. A zabudnúť nesmieme ani na to, že do JOJ Group na Slovensku patria aj dve detské televízie (RiK a Ťuki) a stanica JOJ Cinema.
3. Milan Dubec (37), generálny riaditeľ a spolumajiteľ spoločností Ringier Axel Springer Slovakia a Azet
Má len 37 rokov a za sebou bohaté skúsenosti predovšetkým v oblasti online produktov. Internetovú službu Zoznamka.sk založil ako stredoškolák a neskôr spustil Pokec.sk, ktorý sa u nás stal doslova revolúciou. V roku 2000 uviedol do chodu portál Azet.sk, a ten priebežne rozširoval o stále nové služby. Svoju pozíciu si M. Dubec upevnil po spojení so spoločnosťou Ringier Axel Springer, takže pod svojím vplyvom má viac ako štyridsiatku najznámejších slovenských webov - spravodajské značky - Aktuality.sk, Cas.sk; športový web Sport.sk; inzertné produkty a služby - Autobazar.sk, Bazar.sk, Nehnutelnosti.sk, Reality.sk, Topreality.sk, Byty.sk, Bistro.sk; magazíny - Diva.sk, Casprezeny.sk, Najmama.sk, Dobruchut.sk; videoportál Tivi.sk, ako aj stránky pre mužov - Badman.sk, Adam.sk, Autobild.sk, Zive.sk, Mobilmania.sk. Keď zasadol na stoličku generálneho riaditeľa a stal sa spolumajiteľom vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia, z najvplyvnejšieho muža slovenského internetu sa zároveň stal najvplyvnejším mužom printového trhu. Ringier Axel Springer na Slovensku vydáva denník Nový Čas, týždenníky Nový Čas pre ženy, Život a Nový Čas Nedeľa, mesačníky Eva, Madam Eva, Nový Čas Krížovky, Geo, Auto Bild a Nový Čas Bývanie.
Prečo 3. miesto?
Pod palcom má gigantický virtuálny svet, a zároveň tlačoviny s dlhoročnou tradíciou a s veľkou čitateľskou základňou. Azet.sk je dlhodobo jednotkou slovenského internetu a spolu s ostatnými webmi Ringier Axel Springer na Slovensku dosahuje mesačnú návštevnosť takmer 3,33 milióna ľudí (denná návštevnosť je 1,024 milióna ľudí). Nový Čas je suverénne najpredávanejším denníkom a státisíce Slovákov si pravidelne listujú aj v týždenníkoch či mesačníkoch Ringieru.