Nový tunel bude dlhý 3 km a bude stáť 1,8 miliardy eur. Predstavte si, že si idete pozrieť Stonehenge, zaplatíte 19 eur za vstupné a chcete si vychutnať západ slnka medzi obrovskými kamennými blokmi. Lenže práve na západe, len 100 metrov od historickej pamiatky vedie cesta, ktorá je plná áut. Namiesto zapadajúceho slnka tak vidíte ich reflektory. Na nejaké rozjímanie a nasávanie atmosféry môžete pre hluk vozidiel takisto zabudnúť.
Tomuto by mal byť koniec. Štátna spoločnosť Highways England už vlani navrhla presunutie cesty A303 pod zem. Vtedy sa to stretlo s veľkým odporom. Betónové vstupy do tunela by boli podľa verejnosti brutálnym zásahom do krajiny okolo národnej pamiatky.
Projekt teraz upravili – tunel predĺžili a vjazdy do neho navrhli ako trávnaté a splývajúce s krajinou. S touto verziou súhlasia aj pamiatkari. Niektorí aktivisti stále požadujú predĺženie tunela minimálne na 4,3 km. Momentálne sa ráta s dĺžkou 3 km a nákladmi vo výške 1,8 miliardy eur.
Stonehenge
- postavili ho v rokoch 3000 až 2000 pred naším letopočtom
- areál slúžil ako pohrebisko aj ako kalendár
- najstaršou časťou stavby je kruhový zemný val s priekopou, ktorý má priemer 110 metrov
- rituálne kruhové stavby boli pôvodne drevené
- okolo roku 2600 pred Kristom nahradili drevo kamennými blokmi
- stojace kamene majú výšku 4,1 m a vážia 25 ton
- medzery medzi nimi majú 1 m
- navrchu boli uložené ďalšie kamenné bloky, ktoré stojace kamene spájali
- vnútri kruhu boli väčšie, 50-tonové kamenné bloky postavené v tvare podkovy