Podobne ako pri odovzdávaní Zlatých glóbusov v januári sa množstvo hviezd na červený koberec pred prvým festivalom európskej sezóny dostavilo v čiernom na znak odporu proti zaobchádzaniu so ženami vo filmovom priemysle.
Festival Berlinale bol vždy považovaný za najviac politicky angažovaný z veľkých svetových prehliadok, napísal web televízie Deutsche Welle. Riaditeľ filmovej prehliadky Dieter Kosslick už dopredu avizoval, že hnutie #MeToo v tomto ročníku zohrá veľkú úlohu. Rovnako ako vlani sa však objaví množstvo filmov o utečeneckej tematike. "Červený koberec sme rozvinuli pre #MeToo, pre ženy, ktoré sa bránia, a pre mužov, ktorí sú dostatočnými mužmi na to, aby presadzovali rovnosť pohlaví," uviedla zástupkyňa nemeckej vlády pre kultúru Monika Grüttersová.
Nemecká herečka a komička Anna Brüggemann potom vo svojej iniciatíve "ničia bábika" (#nobodysdoll) vyzvala účastníčky zahájenia festivalu, aby zanechali "sexy oblečenie v prospech pohodlnejšieho odevu". Podľa AFP sa však veľa hostí k výzve nepripojilo. Len slávnostné večery v čiernej farbe ale problémy filmového priemyslu so sexuálnym obťažovaním nevyriešia, píše Deutsche Welle. Berlinale téme zasvätilo panelovú diskusiu s názvom "Kultúra chce zmenu - konverzácie o sexuálnom obťažovaní vo filme, televízii a divadle", ktorá sa uskutoční v pondelok.
Počas festivalu bude spustená webová stránka s cieľom dodať obetiam obťažovania odvahu, aby o svojich problémoch prehovorili. Organizátori tiež vyradili z programu festivalu diela režisérov obvinených zo sexuálneho napadnutia. V tomto ohľade sa však ihneď proti organizátorom ohradila nemenovaná juhokórejská herečka, ktorú údajne bil a nútil do nedohodnutých sexuálnych scén režisér Kim Ki-duk. Ten pritom na Berlinale uvedie svoj najnovší počin "Human, Space, Time and Human".
Súd obvinenia zo sexuálneho zneužívania proti umelcom odložil pre nedostatok dôkazov. Berlínsku filmovú prehliadku vo štvrtok prvýkrát v histórii zahájila animovaný snímka - Psí ostrov (Isle of Dogs) režiséra Wesa Andersona, ktorú Deutsche Welle označila za "najpolitickejší" vo filmografii režiséra z Texasu. Príbeh o psoch deportovaných z fiktívneho japonského mesta Megasaki kvôli prepuknutiu psej chrípky ale vraj pôvodne politickú zápletku vôbec nemal. Tá vyvstala v priebehu tvorivého procesu a podľa Andersona "tak nejako zapadala do aktuálneho diania". "Ale nezačali sme nastavovaním zrkadla politike. Začali sme so psami," povedal režisér.