"Nepredpokladám, že za budúcich desať – pätnásť rokov sme schopní pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 – 2 miliardy eur," vyčíslil v relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy Arpád Érsek. Nech podľa neho zvážia ekonómovia, či je to veľa pre dlhovú brzdu, alebo málo.
Práve pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest sa totiž diskutuje o možnosti uvoľnenia dlhovej brzdy, aby bolo ich budovanie finančne kryté. Ekonómovia však argumentujú tým, že dlhovú brzdu nie je potrebné uvoľniť, keďže aj bez toho má štát k dispozícii približne deväť miliárd eur. Érsek však zdôraznil, že na to, aby mohol vyhlasovať súťaže na výstavbu diaľnic, potrebuje mať zabezpečené ich finančné krytie. Uvoľnenie dlhovej brzdy tak vníma ako jednu z možností financovania výstavby diaľnic.
Poslanec opozičnej strany SaS Miroslav Ivan a Érsekov oponent v diskusii však varoval pred uvoľnením dlhovej brzdy. Považuje ju za jediný nástroj, ako udržať vládnu koalíciu "na finančnej uzde". Upozorňuje, že ak sa raz otvorí pre výstavbu dopravných projektov, môžu prísť ďalší ministri, ktorí budú tiež žiadať peniaze na financovanie ďalších projektov.
Z rozpočtu by však podľa neho malo smerovať viac peňazí do ciest. Kritizoval napríklad nedostatočné financovanie ciest prvej triedy. Tých je na Slovensku podľa poslanca približne 3300 kilometrov a z toho je vyše 40 % v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave.
Minister Érsek reagoval, že rokuje s ministerstvom financií o navýšení peňazí na bežné opravy ciest prvej triedy. "Toto je v rokovaní," uviedol šéf rezortu dopravy. Pripomenul, že na tieto cesty smerujú aj peniaze z eurofondov, určené sú na zvýšenie ich bezpečnosti a na opravy mostov. Ministerstvo dopravy pridalo podľa jeho slov päť miliónov eur na prípravu projektov financovaných z európskych zdrojov.