Na pohovor sa treba aj dnes dôkladne pripraviť. Skúsení personalisti z viacerých spoločností, pôsobiacích na našom pracovnom trhu, upozorňujú na najčastejšie chyby, s ktorými sa pri práci s uchádzačmi o zamestnanie stretávajú. Keď sa ich vyvarujete, zvýšite si tým výrazne šance na úspech.
S pohovormi majú najmenšie skúsenosti najmä ľudia v produktívnom veku, ktorí dlho pracovali na jednom mieste. Takže nemali dôvod chodiť po pohovoroch. „Čerství absolventi majú s pohovormi väčšie skúsenosti, často však neúspešné,“ zhodnotil Michal Batis z bratislavskej pobočky Graftonu. Podľa odborníkov však často robíme pri pohovoroch tie isté chyby.
Riaditeľka ľudských zdrojov spoločnosti ST. NICOLAUS Mariana Matulíková vyčíta uchádzačom, že sa často nedostatočne pripravia na pohovor. „Kandidáti prezentujú aktivity ich predchádzajúcich zamestnávateľov, nie ich vlastné aktivity a úspechy,“ upozorňuje Matulíková. Podľa jej skúseností často považujú za jedinú motiváciu výšku platu. Personalisti na základe stoviek modelových pracovných pohovorov i reálnych skúseností hodnotia, že ľudia chodia na pohovory často nedostatočne pripravení a o neúspechu rozhodujú zdanlivé maličkosti. Okrem toho, pozor si treba dávať na to, čo publikujete na sociálnych sieťach. Personalisti si totiž zvyknú profil uchádzača ešte pred samotným pohovorom pozrieť.
- Nedostatočná pripravenosť – súčasťou prípravy na pracovný pohovor je vyhľadanie si informácií o pozícii, na ktorú sa uchádzač hlási, o zručnostiach, ktoré sú vyžadované a tiež o spoločnosti, ktorá môže byť jeho potenciálnym budúcim zamestnávateľom.
- Nevyužije dostatočne priestor na otázky, ktorý mu ponúkame v záverečnej fáze počas interview – rovnakú príležitosť na kladenie otázok má personalista aj uchádzač. Je dôležité, aby uchádzač odišiel z pracovného pohovoru s uchopiteľnou predstavou o náplni práce, o spoločnosti, benefitoch, pracovnom tíme, firemnej kultúre a iných oblastiach.
- Podceňovanie vplyvu neverbálnej komunikácie – uchádzači si často neuvedomujú, aké významné je podanie ruky pri privítaní, konzistentnosť výrazu tváre s hovoreným slovom, pretože skutočnej, práve prežívanej emócii uveríme z mimiky uchádzača.
- Je veľký rozdiel rozprávať sa s kandidátom, ktorý sa o spoločnosť zaujíma napríklad tým, že si pozrie webovú stránku, poslednú výročnú správu, príp. si pozrie posledné články o spoločnosti, ako s kandidátom, ktorý má len základné informácie.
- Za nepripravenosť možno považovať aj neschopnosť kandidátov rozvinúť informácie, ktoré si uvádzajú vo vlastnom profesijnom životopise. Pokiaľ uvedú ako svoju najsilnejšiu stránku napr. flexibilitu, recruiter očakáva, že kandidáti budú vedieť uviesť príklady z minulosti, kedy sa táto ich vlastnosť prejavila.
- Rovnako nepresnosti, príp. neaktuálne údaje v životopise sú zbytočnou chybou. Všetky tieto príklady sa dajú veľmi ľahko a v krátkom čase odstrániť. Stačí si kvalitne pripraviť svoje CV, vyhľadať si informácie o spoločnosti, ku ktorej sa chystám na pohovor.
- Neskorý príchod uchádzača, ale aj telefonát o mieste konania pohovoru v čase, keď by sa už uchádzač na pohovore nachádzať mal, zaručene skazia nielen prvý, ale aj celkový dojem z uchádzača.
- Uchádzači o prácu často podcenia základné znalosti o spoločnosti. Je vylúčené, aby uchádzač nevedel niečo málo o fungovaní firmy a aby nepoznal jej prevádzky. Rovnako ako spoločnosť by si mal uchádzač naštudovať aj pracovnú ponuku, aby presne vedel, koho a s akými kompetenciami spoločnosť hľadá.
- Prílišná výrečnosť alebo utiahnutosť - Vždy hľadáme optimálny stred. Je veľmi dôležité, aby bol uchádzač komunikatívny, ale prirodzene. Emocionálne až teatrálne prejavy na pohovor nepatria rovnako ako jednoslovné odpovede.