Tento rok to skutočne vyzerá na peklo a zistili to už aj cyklisti, ktorí absolvovali prvé tréningy na 257 km dlhej trati medzi hlavným mestom Francúzska a Roubaix, ktoré leží na severe neďaleko belgických hraníc. Mokré „mačacie hlavy“ a blato im totiž poriadne skomplikovali prípravu.
Slovenský cyklista Peter Sagan (28) sa predstaví v sľubnej forme, ale aj na tradične upravenom bicykli. Líder tímu BORA-hansgrohe bude na klasike povestnej náročnými dlažobnými kockami jazdiť na bicykli Specialized S-Works Roubaix. Nielen on, ale všetci jazdci majú na hrboľaté cesty pripravené bicykle, ktoré majú odolnejšie kolesá, čiastočne odpružené vidlice a vyššiu tuhosť rámov.
Do nedeľného štartu (priamy prenos na Dvojke od 14.00 h) by sa malo počasie zlepšiť. Má sa otepliť a pršať by už nemalo, ale terén oveľa lepší nebude. „Samozrejme, preteky vždy ovplyvní, keď je mokro. Je to nebezpečnejšie. Ale je tam aj veľa iných faktorov, napríklad vietor. A zlé môže byť niekedy aj to, keď je príliš teplo,“ povedal Peter Sagan.
Jazdou na hrboľatých úsekoch, tzv. pavé, a nespevnených cestách nie je, samozrejme, dvakrát nadšený, ale tvrdí, že až taký problém to zasa nie je. „Raz za rok je to v poriadku. Je to taký mix cyklokrosu, horskej a cestnej cyklistiky. Lenže trvá to vyše šesť hodín a medzi Paríž - Roubaix a týmito disciplínami je obrovský rozdiel,“ povedal Sagan.
Odpružený predstavec
Výrobca Specialized v spolupráci s McLarenom, ktorý dodáva technológie aj do F1, vyvinul bicykel, ktorý odpruží jazdca a rám pritom zostane dostatočne pevný. Riadidlá „behajú“ hore-dole aj 2 cm, takže jazdci na pavé tak netrpia.
Nižšia sedlová objímka
Sedlová objímka má upnutie nižšie ako bežný bicykel. Rám má väčší priemer ako sedlovka, takže takisto vzniká medzi materiálmi „vôľa“, a tak bicykel pruží aj v zadnej časti.
Kolesá
Na Paríž - Roubaix majú jazdci takisto špeciálne kolesá. Ráfik je širší a výšku má 50 mm. Obujú aj širšie galusky s rozmerom 28 mm, väčšinou jazdia na 26-milimetrových gumách.
Mechanické prehadzovanie
Sagan, ale i mnohí ďalší uprednostňujú na tieto preteky mechanický prehadzovač a prešmykovač pred elektronikou. V takomto systéme je pár spojov a kontaktov, ktoré sa otrasmi na pavé môžu prerušiť. Má síce aj núdzový režim, ale prehadzovanie s ním už potom nie je stopercentné.
PARÍŽ - ROUBAIX 2018 Typ pretekov: rovinaté Dĺžka trate: 257 km
Počet úsekov pavé: 29
Štart: v nedeľu 11.20 h
Predpokladaný cieľ: 17.10 - 17.45 h
Prémie:
1. miesto: 30 000 €
2. miesto: 22 000 €
3. miesto: 15 000 €