V hre je tentoraz východ Slovenska, kde už vláda predložila žiadosť o vyvlastnenie pozemkov s rozlohou viac ako 250 hektárov. Podľa zákulisných informácií má pri Košiciach vyrásť fabrika piateho automobilového hráča na našom území. Odborníci vysvetľujú, že záujemcovi o tento flek môžu vzniknúť určité problémy. Čo ho môže odradiť a ako na potenciálneho investora reagujú východniari?
Automobilová veľmoc, ktorá len za minulý rok poslala do sveta viac ako milión vozidiel. To si na vrub pokojne môže pripísať malé Slovensko, ktoré je v týchto dňoch skloňované v súvislosti s príchodom nového investora. Podľa informácií Hospodárskych novín naša krajina figuruje vo finále rozhodovania čínskej automobilky Zhi Dou o umiestnenie svojej továrne.
Vo finálovom ringu sme sa ocitli spolu s Rumunmi, ktorí záujemcovi ponúkajú dotácie vo výške až 50 percent. Minister hospodárstva Peter Žiga údajne ponúkol potenciálnemu investorovi pozemky neďaleko Košíc, no tam zatiaľ netušia, čo sa chystá. „My sme viacmenej boli postavení pred hotovú vec. Lokalitu pre nás si niekto vybral a takto to kompetentní schválili,“ povedal starosta obce Haniska Miloš Barcal. Investícia však môže priniesť okrem plusov aj mínusy. „Tá pôda je jedna z najúrodnejších poľnohospodárskych pôd na Východnom Slovensku,“ okomentoval situáciu so zaberaním pôdy Barcal.
Žiga sa zatiaľ tvári tajomne. „Ministerstvo hospodárstva SR sa v procese rokovaní k žiadnym investičným stimulom nevyjadruje. Súčasne však zdôrazňujeme, že prioritou vlády, ako aj ministerstva hospodárstva je znižovanie regionálnych rozdielov,“ napísali z tlačového odboru. Odvolávajú sa na to, že vybudovanie strategického priestoru v Haniske pri Košiciach a príchod investora budú znamenať vytvorenie tisícok priamych aj nepriamych pracovných miest, čo pomôže regiónu.
O automobilke sa hovorí na východe už roky
Okrem čínskej automobilky sa v menšom meradle skloňuje aj spoločnosť BMW, ktorá sa chce rozrásť už od roku 2012. Nič z toho sa doteraz nenaplnilo. „Ak predpokladaný dopyt po našich výrobkoch prekročí dostupnú kapacitu, v dlhodobom horizonte nevylučujeme možnosť rozšírenia našej výrobnej siete o ďalšiu lokalitu,“ uviedla hovorkyňa BMW Silvia Schillmöller vo svojom stanovisku pre Korzár.
Problémom ponúkanej lokality môže byť najmä infraštruktúra, rizikom môže byť čiastočne aj pracovná sila. „Hovorí sa však o odchode U. S. Steelu, takže by si títo ľudia mohli nájsť prácu práve tu. Nie je vylúčené, že sa vrátia aj ľudia, ktorí chodia na týždňovky do už fungujúcich automobiliek,“ povedal pre Nový Čas ekonóm Martin Reguli. Dúfa, že vláda nepôjde v tomto prípade cestou nejakých výrazných stimulov, čo by nebolo podľa neho dobré. „Súčasné automobilky budú musieť zvýšiť mzdy, alebo prilákať ľudí zo zahraničia,“ dodal Reguli.
Plusy a mínusy investície
+ zvýšenie zamestnanosti v regióne
+ napojenie na miestnych subdodávateľov, ktorí dodávajú komponenty
+ stopnutie odlivu pracovnej sily na západné Slovensko
- práca bez vyššej pridanej hodnoty
- nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily
- väčšia závislosť Slovenska na automobilovom priemysle
Tlak na mzdy
Stanislav Pánis, analytik J&T
V stručnosti medzi plusy patrí vytvorenie nových pracovných miest spolu s tlakom na rast miezd, ako aj príspevok k zrýchleniu tempa ekonomického rastu Slovenska so všetkými pozitívami s tým spojenými. Mínusom je azda len fakt, že znova narastie závislosť krajiny od automobilového priemyslu, a treba očakávať aj príchod nových zamestnancov, a to aj mimo krajín EÚ.
Čo hovoríte na prípadný príchod nového investora?
Obyvatelia obce Haniska
František Beli (53), invalidný dôchodca
Myslím, že bude dobré hlavne pre mladých, keď pribudne ďalšia robota v Košiciach okolí. Len aby dobre platili a nie nejakých 400 eur mesačne.
Miroslava Takáčová (34), predajkyňa
Teším sa na nového zamestnávateľa. Verím, že tu budeme mať viac dobre platených pracovných príležitostí. Mnohí pre zárobok odchádzajú do zahraničia.
Ján Tóth (66), dôchodca
Konečne bude nejaká automobilka aj u nás, aby nebolo všetko len na západe a aby ľudia nemuseli dochádzať za prácou ďaleko. Každá investícia na východe je dobrá.
Výrobcovia áut na Slovensku
Volkswagen
Sídlo: Bratislava
Počet vyrobených áut 2017: 361 776 ks
Priemerný plat: 1 854 €
Počet zamestnancov: 13 700
Modely: Volkswagen Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne, Volkswagen up!, ŠKODA Citigo, SEAT Mii
PSA Groupe
Sídlo: Trnava
Počet vyrobených áut 2017: 335 069 ks
Priemerný plat: 1 465 €
Počet zamestnancov: 4 300
Modely: Citroën C3 Picasso, Peugeot 208
Kia
Sídlo: Žilina
Počet vyrobených áut 2017: 335 600 ks
Priemerný plat: 1 458 €
Počet zamestnancov: 3 800
Modely: Sportage Crossover SUV, Venga compact MPV, modely cee´d
Jaguar
Sídlo: Nitra
Plánovaný počet vyrobených áut za rok: 300 000 ks
Priemerný plat: neuvedený
Plánovaný počet zamestnancov: 6 000
Modely: Land Rover Discovery, Defender (zvažovaný)