Úpravy budú trvať niekoľko mesiacov. Vozeň, ktorý v piatok symbolicky požehnali v popradskom depe, si prišiel pozrieť aj syn legendárneho štátnika Milan (65), ktorý si zaspomínal na milovaného otca.
Modrý vozeň je pamiatkou na jedny z najťažších časov v histórii Československa. Na prelome júla a augusta 1968 v ňom rokovali v Čiernej nad Tisou prvý tajomník ÚV KSČ Alexander Dubček s Leonidom Iľjičom Brežnevom. „V 60. rokoch boli vyrobené v Nemecku v Gőrlitzi len dva takéto vozne. Jeden s označením 01 jazdil v Česku a dnes je ako exponát múzea. Ten s označením 02 bol k dispozícii pre slovenských pohlavárov. V Čiernej nad Tisou rokovali v roku 1968 Brežnev s Dubčekom na viacerých miestach, jedno z nich bol aj salónik v tomto železničnom vozni. My chceme, aby tento vozeň, hoci je to vzácna pamiatka, jazdil po našich tratiach a mohol ho využívať každý, kto bude mať záujem. Či už to budú politici, prezident alebo obchodníci,“ prezradil Alexander Wink (57), ktorý sa na opravu podujal.
Historický vozeň bol dlho odstavený v bratislavskom depe a pred 12 rokmi ho odtiaľ dopravili do popradskej vagónky ako darček pre jej majiteľa Alexeja Beljajeva k 50-ke. Ten ho zakonzervoval a teraz dal k dispozícii na renováciu, ktorá potrvá niekoľko mesiacov a vyžiada si náklady v desaťtisícoch eur. „Chceli by sme to stihnúť do konca roka. Vozeň by mal byť úplne v pôvodnom stave so všetkými detailmi. Zároveň ho chceme dať tak technicky do poriadku, aby mal všetky revízie potrebné pre bežnú prevádzku na trati,“ dodal Wink.
Návšteva vagónu v Poprade oživila aj staré spomienky Milana Dubčeka (65) na svojho otca. Na prehliadke vozňa, v ktorom sa písala naša história, nechcel chýbať. „Priznám sa, že si na tieto chvíle, keď otec bol na rokovaní s Brežnevom, moc nespomínam. Viac mi utkvela veľká pozornosť orgánov našej rodine. Vždy za nami boli minimálne dve autá alebo niekoľko ľudí. Potešila má táto snaha o pripomenutie histórie pre nielen mladú, ale dnes už aj strednú generáciu, ktorá si túto dobu nepamätá,“ prezradil Dubček.
Technické parametre
Najazdené: do 9 000 km
Váha: 53 t
Dĺžka: 24,5 m
Maximálna rýchlosť: 140 km/h
Posledná tech. kontrola: v Nových Zámkoch v roku 2005
- Legendárny stroj je klasický štvornápravový
- Má špalkové brzdy
- Vozeň má aj zosilnený podvozok, pretože na podlahe je 10 centimetrov hrubá olovená doska proti výbuchu.
Osudové stretnutie Brežnev - Dubček
V Čiernej nad Tisou sa 29. júla - 1. augusta 1968 stretli delegácie KSČ a KS ZSSR pod vedením Alexandra Dubčeka a Leonida Iľjiča Brežneva. Podľa Sovietov u nás v tých časoch bujnela kontrarevolúcia, tieto obvinenia však Dubček odmietal. Obe strany však na stretnutí nedospeli k jasným záverom. Označované je aj ako „vagónové jednanie“. O necelý mesiac nasledoval vpád vojsk Varšavskej zmluvy do Československa.