Kým koncesovaní taxikári sú s pozastavením činnosti Uberu spokojní, firma plánuje odvolanie proti rozhodnutiu súdu. V susednom Česku vláda podpísala s firmou memorandum o tom, ako budú naďalej na ich území fungovať. Nový Čas zisťoval, aká je situácia na Slovensku.
Po tom, čo Občianske združenie koncesovaných taxikárov podalo v januári na Uber žalobu, Okresný súd Bratislava I mu koncom marca zakázal prevádzkovať taxislužbu prostredníctvom osôb, ktoré na to nemajú príslušné povolenie alebo vhodné vozidlo. Na základe toho Uber koncom marca pozastavil činnosť v hlavnom meste. Keďže mu však rozhodnutie súdu údajne nebolo správne doručené, plánuje sa odvolať. „Odvolanie proti doručeniu rozhodnutia súdu podáme, právnici Uberu ho ešte pripravujú,“ uviedla Timea Pajtinková.
Pozastavenie Uberu potešilo bratislavských taxikárov, ktorým sa nepáčilo, že spoločnosť ignoruje slovenskú legislatívu a má podpriemerné ceny, čím získava značnú konkurenčnú výhodu. V Česku, kde funguje aplikácia Uber už štyri roky, spoločnosť napokon po dohode s vládou podpísala memorandum, ktorým sa zaväzuje prevádzkovať svoje služby za zákonom stanovených podmienok. Všetci jeho vodiči musia vlastniť licenciu, stále však nemajú povinnosť zaviesť taxametre.
Českí taxikári sú však naďalej nespokojní. „Hovoria, že Uber nemá taxameter, ale prečo ho nemá? Pretože keď si ho objednáte, tak viete vopred, akú presnú sumu zaplatíte. Preto nemá taxameter, má to logiku. My sme sa s Uberom dohodli, že musia mať ¸živnosťák‘, vykazovať tržby, platiť dane a jeho šoféri musia mať tú skúšku. Preto nechápem, prečo taxikári protestujú,“ uviedol český premiér v demisii Andrej Babiš.
U nás sa len diskutuje
Dohoda sa nepáči ani koncesovaným taxikárom na Slovensku. „Podpísané memorandum považujeme za vrchol ignorácie práva. Z nášho pohľadu je absurdné, aby akákoľvek vláda krajiny, ktorá je členom EÚ, podpisovala memorandum so zahraničnou súkromnou spoločnosťou, ktorá roky vedome ignoruje právne predpisy zvrchovaného štátu a prispieva k deštrukcii trhu,“ uviedol podpredseda združenia koncesovaných taxikárov Ondrej Halás.
Slovenský Uber sa podobnému scenáru ako v Česku nebráni. „Veríme, že služby ako Uber je vhodné regulovať, preto vítame iniciatívu vlády ČR urýchliť tento proces. Sme odhodlaní diskutovať o budúcnosti dopravy so všetkými zúčastnenými stranami, aby sme spravili to, čo je správne pre užívateľa, vodiča a pre mesto,“ uviedla hovorkyňa Uberu v SR a ČR Miroslava Jozová.
Slovenské ministerstvo dopravy podobný postup nevylučuje. „Službu taxi môže vykonávať každý, kto spĺňa zákonom stanovené podmienky, a to bez ohľadu na spoločnosť, ktorá túto službu poskytuje,“ uviedla za ministerstvo Karolína Ducká. „V súčasnosti prebieha príprava novely zákona, ktorá reaguje aj na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb,“ dodala Ducká na záver.