To závisí aj od nastavenia zálohovej platby. Aké sú najčastejšie príčiny nedoplatkov a dokedy môžete ročné vyúčtovanie reklamovať?
Existuje viacero faktorov, ktoré môžu spôsobiť, že sa v ročnom vyúčtovaní za spotrebované energie objaví nedoplatok. Práve nedoplatky za teplo sú najčastejšie reklamovanou položkou. „Obyvatelia majú možnosť svoje náklady na teplo ovplyvniť regulovaním požadovanej teploty, nakoľko náklady za teplo sa im rozpočítajú na základe ich spotreby,“ uviedla Sylvia Martinkovičová zo spoločnosti ista Slovakia.
Reklamovať môžete len u správcu
Jozef Štora, Contesta
Od prvého januára tohto roka musí mať každý správca licenciu podľa zákona o správcoch bytových domov. Vlastníci sa mylne domnievajú, že ministerstvo dopravy bude riešiť aj sťažnosti a prevádzkové reklamácie. Na ministerstvo sa vlastník môže obrátiť len s podnetom, ktorý priamo súvisí s povinnosťami pre vydanie licencie správcu, nie s reklamáciámi napríklad ohľadne vyúčtovania. Reklamovať môžete spravidla do 30 dní, ale spotrebitelia sú chránení až do doby premlčania, čo sú tri roky. Ak však nebudú úspešní a vina nebude na strane správcu, musia znášať náklady na nové vyúčtovanie.
Čo musí správca preukázať
- všetko, čo bolo zahrnuté do ceny tepla pri vlastných kotolniach
- podľa akého kľúča boli tieto náklady pridelené na ústredné kúrenie a teplú úžitkovú vodu
Pozor: Do tejto ceny patrí už aj servis techniky, revízie a obsluha kotolne.
Najčastejšie príčiny nedoplatkov
- nízke zálohové platby
- výpočet náhradnej spotreby (napríklad pri neumožnení odpočtu)
- plytvanie teplom a vodou
- dĺžka vykurovacej sezóny, vplyv počasia
- zvýšený koeficient spotreby vody, ktorého príčinou môže byť únik vody alebo neoprávneny odber
- chyby pri manuálnych odpočtoch, prípadne spracovaní vyúčtovaní
- zmeny v legislatíve alebo zmeny odsúhlasené vlastníkmi
Čo ak ste nestihli termín odpočtu
Sylvia Martinkovičová, ista Slovakia
Vlastníci bytov sú povinní v určenom termíne sprístupniť byty na odpis meračov. Ak spotrebiteľ termín nestihol alebo odmietol inštaláciu meračov, náhradná spotreba sa určí v zmysle legislatívy. Takýto výpočet môže byť pre užívateľa nevýhodný a významne navýšiť náklady na bývanie.
Väčšinou posielame preplatky
Peter Poustecký, SBDO
Do 31. mája musia byť vyúčtovania doručené každému užívateľovi. Počítame s 15-dňovou dobou, kedy môže byť podaná reklamáci. Vlastník si môže sám kontrolovať spotrebu a zapisovať si údaj z meračov. Družstvo má ešte vlastnú kontrolnú komisiu, kde môžu vlastníci reklamovať vyučtovanie až do obdobia 3 rokov. V 90 percentách tvoria v našom družstve väčšinu preplatky nad nedoplatkami. Ich priemerná výška je približne 300 eur.
Kedy vám príde preplatok?
- preplatky sa zasielajú po uplynutí reklamačnej doby približne v polovici mesiaca jún
- platba na účet príde okamžite, pri poštovej poukážke musíte počkať niekoľko dní
- nedoplatky treba obyčajne uhradiť do konca júna
(pre zväčšenie rozkliknite)
V prípade nedoplatku býva súčasťou vyúčtovania aj príkaz na úhradu.