O nákupe osemkolesových obrnených transportérov sa hovorí už roky, no podrobnosti idú z ministerstva obrany ako z chlpatej deky. Slovensko na nákup 81 vozidiel vyčlenilo 417 miliónov eur. Kým fínska spoločnosť a naše ministerstvo financií hovorí o sume 4 milióny eur za kus, náš rezort obrany tvrdí, že budú stáť o milión menej. Takéto vozidlá sme pritom mohli už mať, a to dokonca lacnejšie.
Slovensko už v roku 2015 za ministrovania Martina Glváča rokovalo s Poľskom o nákupe osemkolesových obrnených vozidiel pre našu armádu. Poliaci totiž vyrábajú AMV v licencii pod názvom Rosomak. Na podvozok Rosomaku namontovali slovenskú vežu Turra 30 a výsledné vozidlo nazvali Scipio. Plánoval sa nákup 66 kusov, cena s kompletnou výbavou sa tak mala pohybovať okolo 2,6 milióna eur. V júli 2016 však rezort pod vedením nového ministra Petra Gajdoša nákup Scipia zrušil. „Tento zámer sa nepodarilo zrealizovať z dôvodu nenaplnenia cieľov, nenájdenia vzájomne výhodnej miery spolupráce a jej ekonomickej vyrovnanosti,“ vysvetlila včera hovorkyňa rezortu Danka Capáková. V čase zrušenia zmluvy pritom rezort obrany spomínal okrem ekonomickej nevýhodnosti aj to, že transportéry 8 x 8 už nie sú prioritou.
Neprešlo však ani pár mesiacov a z transportérov 8 x 8 sa zrejme opäť stala priorita. „Na konci roku 2016 Slováci formálne kontaktovali fínske ministerstvo obrany a začali rokovať o priamom nákupe a vývoji nového vozidla AMV XP,“ povedal nám včera prezident spoločnosti Patria Olli Isotalo. V prípade XP ide o vozidlo novej generácie, ktoré má síce rovnaké tvary a podobné rozmery, ale novú konštrukciu podvozka, silnejší a výkonnejší motor, lepšiu balistickú ochranu a schopnosť plávať.
Problém je v tom, že schopnosť plávať mal aj Scipio. Oba stroje sú vybavené slovenskou vežou Turra 30.
Otázna je cena. Slovensko na nákup 81 vozidiel vyčlenilo 417 miliónov eur, čo vychádza 5,1 mil. eur na vozidlo. „Cena závisí od konfigurácie, od úrovne balistickej ochrany či zbraňových systémov. Nevieme konečnú konfiguráciu, a preto nevieme cenu. Ale cena 4 milióny za vozidlo v plnej výbave je reálna. K tomu treba pripočítať približne milión na zásobu náhradných dielov a muníciu,“ objasnil Isotalo. Sumu 4 milióny eur vo svojich materiáloch k transportérom uvádza aj ministerstvo financií.
Ministerstvo obrany však včera uviedlo výrazne nižšiu sumu. „Cena vozidla tohto typu je pri sériovej výrobe stanovená vo výške približne 3 000 000 eur za jeden kus,“ povedala nám Capáková.
Rozdiel oproti podmienkam , ktoré vyrokoval Glváč, je teda 400-tisíc za jeden kus. „Každý minister má právo zrušiť a vybrať si nového dodávateľa. Patria je v podstate to isté auto. Nehodnotím to radšej, ale už sme to mohli mať,“ povedal Glváč.
Prejaví sa rozdiel na kvalite?
Chaos okolo nákupu vyvoláva množstvo otázok. Bývalý minister obrany Ľubomír Galko tvrdí, že celé sa to začalo tým, že rezort neurobil súťaž, navyše cena je podľa neho premrštená. „Na 100 percent som presvedčený, že za Glváča by to bolo lacnejšie a transparentnejšie,“ dodal Galko.
„Ak znížili cenu o milión, ušetriť sa dá len na vybavenosti. Stále je to o pol milióna na kuse viac, ako dohodol Glváč s Poliakmi. Pri 81 kusoch to je rozdiel 40 miliónov, čo nie je málo,“ povedal bezpečnostný analytik Jaroslav Naď.
Patria AMV XP
Dĺžka: 8,2 m
Šírka: 3 m
Hmotnosť: 28 ton
Výkon motora: 450 kW
Rýchlosť: 100 km/h
Výzbroj:
- kanón 30 mm
- guľomet 7,62 mm
- 4 protitankové rakety
Cena: 3 mil. eur
Scipio
Dĺžka: 7,7 m
Šírka: 2,9 m
Hmotnosť: 24 ton
Výkon motora: 405 kW
Rýchlosť: 100 km/h
Výzbroj:
- kanón 30 mm
- guľomet 7,62 mm
- 4 protitankové rakety
Cena: 2,6 mil. eur
Ako sa rokovalo
2015 - SR rokuje s Poľskom o vozidlách Scipio, podpis memoranda.
2016 - V júli sme od zmluvy odstúpili. Podľa včerajšieho vyjadrenia min. obrany však rokovania s Poľskom trvali do začiatku roku 2017.
2017 - Podľa min. obrany sme začali rokovať s Fínskom začiatkom roka. Patria potvrdila, že Slováci kontaktovali Fínsko už v roku 2016.
máj 2017 - Vláda poverila ministerstvo obrany, aby vybralo najvhodnejší z 5 spôsobov obstarávania. Ministerstvo na druhý deň podpísalo memorandum o spolupráci s Fínskom a v júli podpísalo aj technickú dohodu.