Tentoraz sa SNS pod vedením Andreja Danka (43) dostala do konfliktu s jedným z najvplyvnejších ľudí v Smere, exministrom obrany Martinom Glváčom (50).
Ministerstvo obrany plánuje nákup 81 transportérov, pričom konečná suma môže dosiahnuť 417 miliónov eur. Dodávateľom má byť fínska firma Patria. Vozidlá majú mať veže s kanónom vyrobené na Slovensku. Bývalý smerácky minister Glváč pritom podobné transportéry vyrokoval už pred troma rokmi za nižšiu sumu. Avšak po ovládnutí ministerstva nominantmi SNS túto dodávku zastavili, aby ju obnovili s obdobnými vozmi, avšak drahšími. „Patria je v podstate to isté auto. Nehodnotím to radšej, ale už sme to mohli mať,“ povedal teraz pre Nový Čas Glváč. To vyvolalo búrlivú reakciu ministerstva obrany. „Ak pán exminister Glváč verejne prehlasuje, že ide v podstate o to isté vozidlo a už mohlo byť dodané v ozbrojených silách, vyzývame ho, aby svoje tvrdenie upresnil tak, aby nepôsobilo klamlivo,“ napísala hovorkyňa ministra Petra Gajdoša Danka Capáková.
Glváč vo svojom vyhlásení dostal nebývalého spojenca, ďalšieho exministra obrany Ľubomíra Galka z SaS. „Na 100 percent som presvedčený, že za Glváča by to bolo lacnejšie a transparentnejšie,“ vyhlásil Galko, pričom táto dvojica na seba útočí nepretržite už roky. „Rezort obrany urobí všetko pre to, aby na Slovensku bolo bojové obrnené vozidlo vyrábané, aj keby mu v tom mala nová mediálna koalícia Galko-Glváč brániť,“ reagovalo na koalično-opozičné súznenie ministerstvo.
Strana SNS a jej predseda Danko sa k veci nevyjadrili. Rovnako ako predseda Smeru Robert Fico. „Tých sporov bude ešte viac, čím budú bližšie voľby,“ povedal Novému Času zdroj z koalície. Tretí do partie - Most-Híd mlčí. „Nebudeme sa vyjadrovať k prestrelke koaličných partnerov,“ povedal predseda Mosta-Híd Béla Bugár. Samotný Glváč už tvrdí, že medializované informácie majú len vyvolať konflikt v ťažko skúšanej koalícii. „Trvám však na tom, že vozidlá 8 x 8 už mohli vojaci mať,“ dodal Glváč.
Galko pre Nový Čas povedal, že nechce byť vťahovaný do sporov v koalícii. „Ale na druhej strane musím povedať, že ma prekvapili slová premiéra Pellegriniho, že prioritou nie sú obrnené transportéry, ale stíhačky a radary. To veští ďalší koaličný konflikt a nie je vylúčené, že pre existenciu koalície bude fatálny,“ povedal Galko. „Je strašne veľké množstvo otázok nezodpovedaných, ktoré sa týkajú transparentnosti obstarávania tohto vozidla 8 x 8 a som o tom presvedčený, že aj v Smere sa nad touto otázkou viac ako zamýšľajú. Viem to aj osobne, pretože aj ja som veľakrát kontaktovaný zo Smeru,“ reagoval bezpečnostný analytik Jaroslav Naď.
Väčšinovým vlastníkom spoločnosti Patria je fínska vláda. Zvyšok patrí nórskej firme Kongsberg, v ktorej má zas podiel nórska vláda. „Máme nulovú toleranciu ku korupcii,“ povedal šéf Patrie Olli Isotalo. „Nepoznám slovenské reálie a z prekladov je ťažké pochopiť, nakoľko ide len o drsný politický súboj a nakoľko ide o reálne veci. Nie som však naivný,“ komentoval súčasné dianie na Slovensku.