Hoci svoju kariéru odštartoval v máji 1928 ešte v nemom filme, slávu mu priniesol až zvuk. Deti po celom svete si myšiaka, ktorý sa objavil v stovkách filmov, ihneď zamilovali. Málokto však vie, že Mickey Mouse vznikol tak trochu z núdze.
Má 90 a napriek tomu mu na hlave nesvieti ani jeden šedivý vlas. Nestarnúca kreslená postavička Mickeyho Mousa uzrela svetlo sveta v marci roku 1928. Život mu vdýchol sám Walt Disney a animátor Ub Iwerks v krízovej situácii, aby Disney štúdio neskrachovalo.
Walt Disney totižto pracoval pre produkčnú spoločnosť Universal Pictures, pre ktorú vymyslel kresleného zajaca Oswalda. Zajačik sa stal okamžitým hitom, a keď sa Disney stretol s riaditeľmi Universalu, aby vyjednal ďalšiu zmluvu, zostal ako obarený. Štúdio mu oznámilo, že k sebe pretiahlo všetkých jeho zamestnancov a že si ponechávajú práva na Oswalda. Disneymu ponúkli, že u nich môže aj naďalej pracovať, avšak za nižší plat. Génius to odmietol, čo sa nakoniec ukázalo ako jedno z najlepších rozhodnutí jeho života. Musel však vymyslieť niečo nové, aby neskrachoval. „Šiel som v tom čase vlakom z New Yorku a do skíc som si nakreslil niekoľko myší. Z nich som vybral najkrajšiu a daj jej meno myšiak Mortimor. Manželke sa to však nepáčilo a nazvala ho Mickey,“ opísal vznik ikony Disney.
Spolu s jediným lojálnym zamestnancom - animátorom Ubom Iwerksom, sa zatvorili do štúdia a kreslili až 700 obrázkov denne, aby dali Mickeyho do pohybu. Postavička sa po prvýkrát objavila v krátkom filme Plane Crazy 15. mája 1928. O pol roka neskôr prišiel prvý celovečerný film Parník Willie, ktorý ho aj vďaka novinke – synchrónnej hudbe a zvukovým efektom preslávil po celom svete. Od tej doby sa Mickey Mouse objavil vo viac ako 130 snímkach, postupne menil vzhľad a dostal aj nových kamarátov ako psa Pluta či Goofieho.
Zlatá baňa
Čierny myšiak v červených krátkych nohaviciach a žltých topánkach je podľa Forbes najbohatším vymysleným miliardárom. Walt Disney, ktorý myšiaka dlhé roky daboval, totiž rýchlo pochopil, že Mickey je zlatá baňa. Preto mu začal robiť masívny marketing. Postavička sa začala objavovať na oblečení, vznikali jeho fankluby a od 50. rokov minulého storočia aj zábavné parky. Veľmi úspešné bolo aj televízne varieté Mickey Mouse Club, ktoré odštartovalo kariéru mnohým hviezdam od herečky Annette Funicello po Justina Timberlaka a ani Britney Spears by si bez Mickeyho pravdepodobne neškrtla.
Neskôr však prišli ďalšie trháky z Disneyho pera ako Bambi či Snehulienka a myš, na ktorej vybudoval slávne štúdio, sa dostala do úzadia. Ani na dôchodku však Mickey neprestal vynášať. Stal sa jednou z najväčších kultúrnych ikon 20. storočia a predaj výrobkov s jeho logom tvorí približne 40 % príjmov spotrebiteľských výrobkov spoločnosti Disney. Tá práva na Mickeyho Mousa vlastní do roku 2023 a už teraz sa boja, čo sa s ich dojnou kravou stane po tomto roku.