Nielen preto, že má najazdené také neuveriteľné množstvo kilometrov, ale aj preto, že za celú jeho 16-ročnú históriu sa na ňom naučilo šoférovať viac ako 2 500 žiakov. To, že auto stále šliape ako hodinky, dosvedčuje aj fakt, že nikdy na ňom nebol robený zásah do motora. Práve pre jeho spoľahlivosť ho majiteľ nazýva Klenot a nedá naň dopustiť.
To, že z Rudolfa bude autičkár, bolo jasné už od raného detstva, keďže láska k motorom sa začala prejavovať už veľmi skoro. A vôňa motorov sa s ním niesla aj ďalším životom. „Moja bývalá žena mala autoškolu, môj brat aj moja sestra. A otec ma v tom veľmi podporoval, pretože nechcel, aby som vysedával v krčme,“ povedal dôchodca, ktorý sa okolo automobilov motá už 46 rokov. Momentálne pracuje už len ako radový inštruktor, keďže vek a čas sa nedá zastaviť. Jeho láska k milovanému autu začala pred viac ako 16 rokmi. „Šestnásť rokov dozadu som si kúpil Škodu Octaviu, ktorá v tom čase nebola najlacnejšia,“ priznáva milovník áut, ktorý musel v tom čase zaplatiť 450-tisíc slovenských korún (14 937 €). Nejednalo sa pritom o žiadny špeciálny model, preto samotného Rudolfa teší, akú bohatú históriu má za sebou. „Autu chýbal komfort, malo ručné sťahovanie okien, chýbalo mu turbo, nedosahovalo vysoký výkon,“ prezrádza o aute, ktoré navonok nebolo ničím zaujímavé.
Rodinný klenot
Za 16 rokov však prešli spolu takmer 900-tisíc kilometrov, presne 880 377. „Nikdy nebol na ňom robený zásah do motora. Pred štyrmi rokmi som menil alternátor a batériu, ktorá vydržala viac ako sedem rokov,“ prezradil pyšný majiteľ a inštruktor v jednej osobe. Svoje auto považuje za skutočný drahokam a práve preto dostalo aj meno, ktoré vystihuje jeho kvalitu. „Pomenoval som ho Klenot a pre mňa aj pre celú rodinu naozaj veľa znamená,“ prezradil Rudolf. Zároveň jeho oktávka zabezpečuje aj príjem z práce a tá je pre dôchodcu súčastne koníčkom. „Táto práca mi vyhovuje, pretože ma napĺňa a človek pri nej spozná zaujímavých ľudí.“
Unikát na svete
Na svojho otca Rudolfa je hrdý aj syn Michael (36). „Je to živá legenda! Nepoznám žiadneho takého inštruktora, ktorý by mal takú výbornú kondíciu a tak dlho jazdil,“ povedal mladík žijúci v Malackách na Záhorí. A legendou nie je len otec, ale aj jeho auto. „Pozerali sme na celom internete, na domácich aj zahraničných stránkach a nikde sme takéto auto nenašli. Žiadne, ktoré by vydržalo vo výcviku autoškole slúžiť niekoľko stoviek tisíc kilometrov,“ vysvetlil syn Michael, ktorý našiel naplnenie tiež v štvorkolesových tátošoch. Vlastní s otcom umyváreň.
Oktávka vyučila 2 500 šoférov
Auto, ktoré nepatrí medzi najnovšie modely, je stále v aktívnom výcviku aj so svojím hrdým majiteľom. Okrem menších škrabancov je nablýskané a stále čaká na nových a nových žiakov. „Bolo síce cítiť, že to je staršie auto, ale bola radosť sa učiť jazdiť pri takom vyrovnanom a šikovnom inštruktorovi,“ povedala Mária (22) z Rohožníka. Niekto by ho možno nazval starou plechovkou, ale pravda je, že spokojní žiaci, mladí začínajúci šoféri, hovoria za všetko. „Nikdy sme nemali reklamu, ale o nových žiakov nebol problém,“ zveril sa pyšný syn Michael. Presne s týmto volantom a riadiacou pákou sa učil šoférovať napríklad aj známy operný spevák Sergej Larin či hudobník zo skupiny Gladiator Miko Hladký.
Skončí v múzeu?
To, že doma majú naozajstný klenot, si uvedomuje celá rodina Kelemenovcov. Všetci sa pohybujú vo svete motorov, a preto vedia posúdiť, že ich škodovka môže zaujať nielen doma, ale aj v zahraničí. „Plánujeme s autom zájsť do fabriky Škoda v Mladej Boleslavi. Takéto autá tam zvyknú dať do múzea a v niektorých prípadoch aj vymieňajú za nové,“ uzavrel Michael Kelemen.
Škoda Octavia SDI 1,9
- volá sa Klenot alebo Jednička
- majiteľ ju má už 16 rokov
- má najazdených 880 377 kilometrov
- jazdilo na nej viac ako 2 500 ľudí
- nemá ani raz menený motor
- manuálna 5-stupňová prevodovka
- výkon 50 kW
Je to unikát
Ľuboš Kamenistý, šéfredaktor Auto Bild
Takýto stav sa dá dosiahnuť, no veľmi závisí od toho, ako sa majiteľ o auto stará Avšak, tu ide o auto z autoškoly a učilo sa na ňom veľké množstvo žiakov. Práve preto by malo byť viac zničené, pretože žiaci v autoškole nemajú ešte správne návyky, správajú sa necitlivo k spojke a auto tým viac trpí. Práve preto ide o skutočný unikát.