Strana tým reaguje na požiadavku koaličného partnera SNS aj iných opozičných poslancov. V prípade žien bude návrh formulovaný všeobecne s tým, že sa počíta s nižším vekom ako v prípade mužov. Uviedol to predseda strany Smer-SD Robert Fico vo štvrtok na tlačovej konferencii v Bratislave.
"Chceme veľmi jasne deklarovať, že dnes na Slovensku platí tzv. automat, ktorý každoročne zvyšuje vek odchodu do dôchodku," pripomenul Fico s tým, že ak by sa tento systém zachoval, v budúcnosti by Slováci odchádzali do dôchodku vo veľmi vysokom veku. Preto je podľa neho dôležité prijať tento ústavný zákon.
Táto téma podľa Fica parlament oslovila. "Keďže ide o ústavný zákon, nie je možné ho presadiť v parlamente len hlasmi koalície," skonštatoval. Zdôraznil, že musí dôjsť k dohode medzi vládnou väčšinou a opozičnou menšinou, a preto prichádza strana Smer-SD s návrhom, ktorý obsahuje 64 rokov. Podľa Fica je totiž vysoko pravdepodobné, že súhlas na odchod do dôchodku vo veku 65 rokov by nebol, a takýto návrh preto nemá zmysel predkladať. O zákone na zastropovanie dôchodkového veku deklaroval inú predstavu predseda SNS Andrej Danko a tiež aj ďalší poslanci opozičných strán, s ktorými strana Smer-SD rokovala. Podľa Fica sa však zdá, že Národná rada (NR) SR má v súčasnosti potenciál na to, aby bol tento ústavný zákon prijatý.
"Zajtra v prípade mužov predložíme vek 64 rokov," vyhlásil Fico s tým, že v prípade žien je tam ešte veľa nápadov. Aby mohli tento zákon čím skôr predložiť, bude použitá len všeobecná formulácia v návrhu zákona, ktorá konštatuje, že vek odchodu do dôchodku má byť u žien nižší ako u mužov. "Diskusia je, čo má byť kritériom," priblížil Fico. Rozhoduje sa, či majú byť kritériom deti alebo len holý fakt, že ide o rozdiel medzi ženami a mužmi, čo však v Európskej únii vidia neradi, dodal. "My sme pripravení, ak to prejde v prvom čítaní, v druhom a treťom čítaní, hovoriť so všetkými, najmä s našimi koaličnými partnermi a pripraviť taký návrh, ktorý bude mať šancu na schválenie v Národnej rade," uviedol.
Smer-SD chcel tiež v návrhu zákona zagarantovať akúsi rovnosť medzi prvým, druhým pilierom a tretím dobrovoľným pilierom, európska legislatíva však neumožňuje dať do jednej úrovne napríklad tretí dobrovoľný pilier a ostatné dva piliere.