Zhodli sa na tom zástupcovia rezortu školstva, ale aj zamestnávatelia, ktorí tvrdia, že súčasný systém terciárneho vzdelávania nedokáže efektívne reagovať na meniace sa požiadavky trhu práce a produkovať dostatok absolventov v požadovanej štruktúre a s potrebnými zručnosťami.
Jedným z východísk pre prácu expertnej skupiny bude materiál Republikovej únie zamestnávateľov Reforma terciárneho vzdelávania na Slovensku. "Konečným cieľom zmien navrhnutých pracovnou skupinou budú výrazné štrukturálne zmeny v terciárnom vzdelávaní, ktoré vytvoria predpoklady pre zvýšenie kvality tohto typu vzdelávania a zosúladenie jeho výstupov s potrebami trhu práce," priblížil rezort školstva. V expertnej skupine budú zastúpení členovia rezortov školstva a práce, zamestnávateľov, vysokých škôl, Národnej rady SR a odborov. Vzniknúť by mala v čo najkratšom čase.
Podľa zamestnávateľov sa výrazný rozdiel medzi výstupmi vzdelávacieho systému a požiadavkami trhu práce v praxi prejavuje najmä v podobe už kritického nedostatku kvalifikovaných pracovníkov pre kľúčové odvetvia a zároveň má aj priamy vplyv na konkurencieschopnosť Slovenska. Ako doplnili, "ďalšie udržanie kvalifikovaných pracovníkov v krajine je ohrozené a krajina postupne stráca aj najlepšiu časť študentov, ktorí odchádzajú za prácou do zahraničia."
Podľa nich nespokojnosť so súčasným stavom terciárneho vzdelávania neprejavujú len zamestnávatelia, ale aj pedagógovia, a to pre nízke mzdy a nevyhovujúce podmienky pre vedeckú a výskumnú činnosť. Podľa predsedu Klubu 500 Vladimíra Sotáka reforma školstva musí vychádzať z demografického vývoja, musí zohľadňovať štruktúru slovenskej ekonomiky a skutočnosť, že Slovensko je priemyselná krajina.
Okrem toho musí zohľadňovať potreby kľúčových odvetví ekonomiky, ako aj rozvojový, resp. zanedbaný potenciál odvetví ako je cestovný ruch a poľnohospodárstvo. "Reforma školstva sa nesmie stať predmetom politického boja, ako v prípade základných škôl a témy malotriedok, resp. efektívnej siete základných škôl," dodal Soták.