Saganovi síce tamojšie etapy veľmi nevyšli, ale ako príprava na Tour de France určite poslúžili. „Raz by už konečne mohol prísť aj na Giro,“ myslí si Saganov bývalý spolujazdec Elia Viviani (Quick Step). A práve Giro je jediným podujatím z Grand Tour, ktoré Tourminátor tvrdošijne ignoruje!
Peter Sagan má už dlhé roky osvedčený model - pred TdF cestuje do Kalifornie a formu doladí vo Švajčiarsku. Giro je však veľká výzva, hoci je mediálne oproti etapovému maratónu vo Francúzsku v úzadí.
Legendárny slovenský cyklista s českým pasom Ján Svorada sa zamýšľa, čo by trojnásobnému majstrovi sveta účasť na Gire priniesla: „Pre pretekára jeho typu len štartovať, neukázať sa v plnej sile, nevyhrať etapu alebo podobne, to nedáva zmysel. Ak by štartoval, musel by sa rozhodnúť pre rozumnú kombináciu - buď získať fialový dres, alebo vyhrať dve-tri etapy. Mohol by aj Giro absolvovať, vyhrať dve-tri etapy a dokončiť ho alebo nedokončiť. Vtedy by sa mohli naňho pozerať cez prsty. Je na inej úrovni, nemôže si dovoliť tento hazard. Aj keď, keby si to dovolil, nič by sa nestalo,“ povedal pre Nový Čas víťaz piatich etáp na Giro Ján Svorada.
Je to aj o peniazoch
Prečo Sagan tento rok opäť vynechal talianske cesty, sa snažil vysvetliť športový riaditeľ jeho tímu BORA-hansgrohe Jens Zemke. „Hlavných sponzorov máme v USA, a tak jeho štart v Kalifornii je pre nás výhodný. Budem však šťastný, ak raz bude štartovať aj v Taliansku. Budeme s ním o tom hovoriť,“ povedal Zemke.
Nuž, či o rok Peťa namiesto Kalifornie uvidíme aspoň v prvej časti úvodneho podujatia Grand Tour, je otázne. „Ak tím zavelí, tak Sagan bude štartovať na Gire,“ myslí si bývalý profesionál a šéf našej cyklistiky Peter Privara. Vyzerá to tak, že v otázke Peťovej účasti alebo neúčasti zrejme rozhodne tím a jeho záujmy...
PETER PRIVARA
bývalý profesionál, prezident Slovenského zväzu cyklistiky
„Peťo mi asi pred rokom povedal, že jeho program je nastavený na klasiky a Tour. Pokiaľ má pred sebou ešte nejakú výzvu vyhrať niektoré ďalšie klasické preteky, napríklad Miláno - San Remo, tak táto výzva bude v popredí. Ide tiež o to, aké hlavné záujmy má Saganov zamestnávateľ z tímu BORA-hansgrohe. Fyzicky by to Sagan zvládol, aj keď je na programe veľa ťažkých etáp. Ako vidno na práve prebiehajúcom Gire, nemá s tým problém šprintér Elia Viviani, ktorý už vyhral štyri etapy.
Ak by sa Sagan i jeho tím rozhodli pre štart na Gire, muselo by dôjsť k rozumnej úprave doterajšieho vyskúšaného modelu prípravy a pretekov, ktorý funguje dobre. Možno vynechať Tour Dawn v Austrálii, či niektoré klasiky a zvoliť menej náročné etapové preteky v Európe.“
Resumé: Dvojkombináciu Giro a Tour by zvládol.
JÁN SVORADA
víťaz 5 etáp na Giro, 3 na Tour, 3 na Vuelte
„Sagan môže na Gire štartovať kedykoľvek, ak to bude mať v programe sezóny. Od začiatku svojej profesionálnej kariéry sa sústreďuje na Tour, ktorá je jeho dominanciou. Motivácia na Tour je jednoznačná: získať opäť zelený dres a vyhrať čo najviac etáp. Ja sám som štartoval na dvojkombinácii Giro, Tour, resp. Tour, Vuelta a dvakrát sa mi nepodarilo dvoje takéto etapové preteky dokončiť. Pre mňa to však nebol prvoradý cieľ, ja som mal za cieľ vyhrávať etapy, bez ohľadu na to, či už neskôr vzdám, alebo nevzdám. V prípade Sagana je to však niečo iné, jazdí predsa v drese majstra sveta. Myslím si, že pri upravenom pláne by to Peter zvládol aj z fyzickej stránky.“
Resumé: Dvojkombináciu Giro a Tour by zvládol.
KAROL PÁTEK
bývalý čs. reprezentant na ceste
„V prípade jeho štartu na Gire vidím možnosť viacerých rizík. So štartom na Gire a Tour nemá Sagan ani jeho nový tím skúsenosti. BORA-hansgrohe nemá dôvod, aby na ďalší ročník Gira vyslal Sagana. V tíme mu totiž vyrastá nádejná konkurencia. Ír Sam Bennett na aktuálnom Gire vyhral 7. etapu, dosiahol aj ďalšie dobré etapové umiestenia. Prečo by mali riskovať na Gire ,neskúseného΄ Sagana za nádejného a úspešného Bennetta, ktorý si už atmosféru Gira vyskúšal? Vidím ešte jeden čoraz výraznejší problém - Sagana sa takmer všetci pretekári boja, nechcú s ním spolupracovať, skôr jazdia proti nemu. To ho občas znechucuje, už viackrát sa na to posťažoval. Zvládol by tento tlak v priebehu 6 týždňov trvajúcich pretekov Giro d´Italia a Tour de France? Ale myšlienka je to dobrá.“
Resumé: Dvojkombinácia Giro a Tour je riziko.
ČO JE GIRO D´ITALIA
• slávne viacetapové preteky
• konajú sa od roku 1909
• trvajú cca 3 týždne
• dĺžka je od 2 500 do 4 000 km
• s pretekmi Vuelta a España je Giro zaradené do druhej najvyššej kategórie B