Porovnali ich a potom vybrali tie najlepšie. Ktoré banky vlani poskytovali najlepší úver či najlacnejší účet? Ako často sa menia sadzobníky poplatkov?
Z prieskumov vyplýva, že klienti oceňujú najmä istotu a nemennosť podmienok vrátane poplatkov za služby. Z tohto hľadiska sa situácia na Slovensku zlepšila. Kým predvlani banky zmenili sadzobníky až 83-krát, minulý rok „iba“ 33 ráz. „Až 17 sledovaných bánk realizovalo v roku 2017 najmenší počet zmien svojich cenníkov v histórii nášho sledovania,“ tvrdí Martin Švidroň z portálu Finančná hitparáda. Zmena cenníka často budí podozrenie. Keď niektorá zo služieb zlacnie, banka o tom informuje vo veľkom. Keď má čosi zdražieť, informácií je oveľa menej. „Medzi najčastejšie zmeny v cenníkoch bánk patrili služby týkajúce sa hotovostného a bezhotovostného platobného styku, operácií vykonávaných v pobočke banky, balíkov služieb, platobných kariet a výberov hotovosti z bankomatov a úverov,“ dodáva Švidroň.
PÔŽIČKA
Tatra banka
- spotrebiteľské úvery sa porovnávali na základe výšky úrokových sadzieb
- aj v tomto prípade sa hodnotili reálne poskytované úroky, nie reklamované
HYPOTÉKA
OTP Banka
- úrokové sadzby sa rozdelili do troch skupín, podľa bonity klienta
- jediným kritériom bola výška úrokovej sadzby pri 5-ročnej fixácii a LTV do aj nad 70 %
BEŽNÝ ÚČET
UniCredit Bank
- vstupnými údajmi boli rozsah služieb zahrnutých v balíku a cena produktu
- hodnotil sa ich vzájomný pomer
VKLAD
Do 10 000 €: Privatbanka
Nad 10 000 €: J&T Banka
- porovnávali sa úrokové sadzby pri šiestich viazanostiach (12, 18, 24, 36, 48 a 60 mesiacov)
- ďalším kritériom bola výška vkladu do 10 000 € a nad 10 000 €
STABILNÁ BANKA
Rafeissen Bank
- porovnávali sa počet a spôsob zásahov do cenníkov, ktoré banky urobili za celý rok
- víťazná banka sadzobník nezmenila vôbec
CENNÍKY V ROKU 2017
- sadzobníky poplatkov banky vlani zmenili 33-krát
- jedna banka zmení cenník v priemere dva razy za rok
- Raiffeisen Bank neurobila ani jednu zmenu, OTP Banka len dve zmeny
O ZMENE VÁS MUSIA INFORMOVAŤ
Diana Priechodská Brodnianska, hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie
- Jednotlivé banky ponúkajú rôzne služby či produktové balíčky. V prípade, že menia poplatky za tieto služby, majú zákonnú povinnosť svojich klientov o týchto zmenách vopred informovať.