Nekonečný príbeh obchádzok a obmedzení príde na rad po tom, ako vláda definitívne určí presný dátum a spôsob, akým sa bude hradné bralo zase zachraňovať. Prvá etapa stála vyše milión eur, odborníci však stihli odvrátiť iba najväčšie hrozby. Trasa pod bralom sa však rok po dokončení stala nebezpečnou opäť.
Ministerstvo životného prostredia pracuje na návrhu 2. etapy sanácie skaly a už na jeseň ho chce predložiť vládnemu kabinetu. „Bezpečnosť životov ľudí je pre nás absolútnou prioritou,“ uviedol minister životného prostredia László Sólymos s tým, že denne popod Strečno prejde asi 30-tisíc automobilov.
Prvá časť prác sa zamerala na najrizikovejšie bloky, náklady dosiahli 1 017 000 €. „Naše stanovisko ako zhotoviteľa prvej etapy čiastkovej sanácie ohľadne ďalšieho pokračovania je v prvom rade urobiť prieskum ostatnej časti brala a na základe prieskumu navrhnúť ďalšie opatrenia,“ povedal pre Nový Čas Branislav Prelovský z firmy Geosoul. Počas prvej etapy práce firma realizovala kotvenie nestabilných blokov, aplikáciu striekaného betónu s výstužou, výplne previsov betónovými plombami, injektáž blokov a ich zasieťovanie.
Vybudovali dva železobetónové piliere na podchytenie previsu a vyhotovili deväť lanových kotiev. Odborníci navrhujú vybudovanie galérie podobne, ako je to v iných štátoch Európy, ako sú Taliansko alebo Rakúsko.
Čo navrhujú v 2. etape
RNDr. Branislav Prelovský, Geosoul
- Odstránenie nebezpečných blokov
- Sieťovanie (opláštenie rizikových častí brala oceľovou vysokopevnou sieťou) a klincovanie
- Osadenie línií dynamických bariér
- Vybudovanie galérie ako trvalého riešenia (železobetónová konštrukcia, ktorá chráni komunikáciu pred padajúcimi blokmi)
Čo hovoria vodiči?
Ivana Pastvová (50), čašníčka, Čadca
To je čisté Kocúrkovo, ak to budú robiť znova. My žijeme v Tirolsku a tam je toľko tunelov, že keby tam riešili pri opravách premávku takto na etapy a každý rok, asi by im aj ľahol turizmus.
Gabriel Zbuška (41), šofér, Svit
Keď to treba zase urobiť, nech to urobia, ale keby pohli rozumom, tak sa to dá urobiť určite na jeden šup. Chápem, že je to komplikovaná cesta, ale o tejto hrozbe počúvame na Slovensku už hádam aj 30 rokov.
Miro Mlynár (38), Žilina
Veď nech teda znova robia. Ale mali rozmýšľať nad tým skôr, už keď razili tunel, mali to predpokladať. Už dávno to malo byť hotové.