Ako jediné svojho druhu na Slovensku totiž funguje výlučne na stlačený vzduch.
Na vývoji unikátneho vozidla pracovali mladí strojári niekoľko mesiacov. „Oslovila nás istá firma, ktorá nás upozornila na výrobu pneumatických komponentov. Tak sme sa chytili výzvy. Pohon stlačeným vzduchom je totiž ekologický, neprodukuje žiadne emisie a je málo hlučný,“ vysvetľuje odborný asistent Peter Tuleja (55). Pneumatický pohon je podľa neho aj mimoriadne bezpečný, v prípade hrozby stačí vypustiť vzduch núdzovým ventilom. „Na pohon využívame stlačený dusík. Bolo by však možné použiť aj stlačený vzduch zbavený atmosférickej vlhkosti, ako majú potápači,“ pokračuje Tuleja.
Vynález vyskúšali aj na medzinárodnej súťaži v Maďarsku a podľa strojárov má veľkú budúcnosť. „Pneumatický pohon má potenciál využitia v miestach, kde elektrina a iskry môžu vyvolať výbuch - ako bane alebo priemyselné prevádzky,“ myslí si doktorand Peter Marcinko(27). Chcú preto ďalej pokračovať vo vývoji pneumatického pohonu, aby našli spôsob, ako uskladniť zásoby vzduchu pre väčší dojazd.
TECHNICKÉ PARAMETRE
Max. rýchlosť: 33 km/h
Max. dojazd: 3 075 metrov
Objem nádoby na stlačený vzduch: 10 l
Tlak na vstupe: 200 barov
Tlak v expandéri: 10 barov
Hodnota auta: cca 10-tisíc eur
Takto to funguje:
Z malej prípravnej tlakovej nádoby sa natankuje vzduch do sekundárnej, tzv. expandéra. Z toho sa vháňa vzduch do troch piestov. S pomocou mechanizmu reťazových prevodov a ozubení sa pohyb prenáša na hnacie koleso. Auto má aj dvojstupňovú prevodovku, ktorá je tiež hnaná vzduchom. Časovanie piestov zabezpečuje priemyselný počítač.