Charakterizuje epochu renesancie, jej hlavné žánre, autorov, diela a osvetľuje ich v analýzach s notovými príkladmi, ukážkami historických notových prameňov a vyobrazeniami hudobných produkcií.
Kniha o hudbe 15. a 16. storočia má v podtitule názov „Renesancia“, hoci v hudobnej historiografii a medzi odborníkmi sa vyskytujú mnohé ďalšie označenia hudby tohto obdobia: nizozemská hudba, burgundská doba hudby, nizozemské školy, veľká nizozemská epocha, franko-flámska epocha.
Niekoľko generácií skladateľov sa totiž narodilo, vyškolilo alebo aspoň prevažne pôsobilo v oblasti Nizozemska, ktoré dnes predstavuje severovýchodné Francúzsko, Holandsko a Belgicko. Pre označenie epochy to však nestačí, proti nemu totiž stoja anglické, najmä však francúzske a talianske, napokon aj nemecké školy, ktoré mali v hudbe veľký vplyv.
Vývoj hudby bol úzko spätý so spoločenskými procesmi. Šírka renesančnej hudby bola daná lukratívnou spoločenskou objednávkou – bohaté kniežatá, pápeži, panovníci sa priam pretekali v nádhere svojich kapiel a v hudobných schopnostiach svojich hudobníkov – jej podstatou bola predovšetkým reprezentatívnosť a účelovosť.
Na druhej strane, renesančná hudba a jej úžasná dynamika sa levím podielom zaslúžili o prechod zo stredoveku do novoveku, do novej doby, do blízkosti k samotnému človeku, k novému umeniu, i k celkom novej hudbe. Hudba dynamizuje predovšetkým trend smerom k človeku, k humanite: prináša zmyslovú krásu, prirodzenosť, spevnosť, živosť, individualizáciu.
Kniha Dejiny hudby II., Renesancia sa snaží podať čitateľovi čo možno najúplnejší obraz hudby 15. a 16. storočia (prevedie nás vývojom hudby v období ranej renesancie /1420-1490/, obdobím po polovici 15. storočia i obdobím vrcholnej renesancie /1490 – 1530/), hlavný dôraz je položený na autorov a diela, ktorých kompozičná bravúra môže byť neľahkým orieškom nielen pri jej opise, ale najmä pri jej pochopení pre laika.
S pomocou množstva notových príkladov, obrázkov, tabuliek, prehľadne zachytávajúcich hlavné vývojové trendy, formy, žánre renesančnej hudby, pomocou kroniky udalostí, ktorá má čitateľovi pomôcť orientovať sa v celkovom kontexte spoločenských, kultúrnych a v rámci nich aj hudobných udalosti, a napokon najmä pomocou nahrávok na CD – a v nadväznosti na 1. diel Dejín hudby (Európsky stredovek) – sú však celková podstata a obraz hudobnej renesancie prístupné nielen pre odborníka, ale aj pre náročného laika.
Autorka Univ. Profesorka Naďa Hrčková je medzinárodne uznávanou odborníčkou v oblasti novšej hudobnej historiografie. Venuje sa starej hudbe a hudbe 20. storočia. Je autorkou viacerých knižných publikácií, ako Hudobná kritika a hodnotenie, tradícia, modernosť a slovenská hudobná kultúra, Dejiny hudby I. Európsky stredovek.
Viac informácií na www.ikar.sk
Dejiny hudby II. – Renesancia
Dejiny hudby II. Renesancia sú súčasťou šesťdielneho cyklu dejín európskej hudby (Európsky stredovek, Renesancia, Barok, Klasicizmus, Romantizmus, Európska hudba Východu a Západu v 20. storočí), ktorý má priblížiť vážnemu záujemcovi jednotlivé štýlové epochy v monografických sondách.