Nádherné kúsky pre obdivovateľov i zberateľov lákali do Rače celé rodiny. Veľkú pozornosť návštevníkov pútala „Mazutka“, ktorú vyrobili v roku 1943. Je to jediná funkčná lokomotíva, ktorej palivom je ropný odpad - mazut.
Všetky ročníky železničnej prepravy minulého storočia sa stretli, aby ukázali, čo ešte napriek svojmu technickému bradatému veku dokážu."Táto lokomotíva sa zachránila náhodou. Bola deponovaná v areáli bývalých Pozemných stavieb, kde plnila účel vykurovacieho kotla, ktorý zohrieval celý areál. V roku 1999 ju začala partia 13 nadšencov rekonštruovať, za 12 rokov ju dali do prevádzkového stavu. Je to takzvaná vojnová lokomotíva," povedal Peter Plunár (37) zo Železničného múzea.
Mazutku vyrobili v roku 1943 v plzenskej škodovke. V 60. rokoch 20. storočia ju prerobili na olej, alebo neskôr mazut. „Je to jediný funkčný exponát tohto typu. O rekonštrukciu sa staralo 13 nadšencov 12 rokov. Niektoré súčiastky sme si dali vyrobiť, niečo sme získali zo zahraničia. Použili sme aj diely z nefunkčnej hrdzavej lokomotívy,“ tvrdí riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega (34). Celkovo existujú tri Mazutky, dve na Slovensku a jedna v Česku. „No iba táto je funkčná,“ dodáva Tunega.
- slovenské kluby železničnej nostalgie na podujatie vyslali 22 historických parných rušňov
- najstarším funkčným účastníkom bol parný rušeň 310.433, prvé kilometre po železnici prešiel pred 122 rokmi
- zaujímavé železničné vozidlá pochádzajú zo zahraničia - najmä z Česka, Rakúska a Maďarska