Po dlhej ceste z Prahy bude historická súprava vozňov, ktorá počas svojej existencie vozila napríklad Tomáša Garriqua Masaryka či Edvarda Beneša, pristavovaná postupne aj v ďalších slovenských mestách.
Akciu zorganizovali České a Slovenské technické múzeum v spolupráci s národnými dopravcami k 100. výročiu vzniku Československej republiky. Jedinečná súprava prezidentských vozňov ťahaných dvoma parnými rušňami vyrazila minulý týždeň z Prahy. Do Bratislavy dorazila v utorok. Okrem exteriéru bude pre záujemcov prístupný aj interiér, v ktorom československí prezidenti trávili svoje služobné cesty.
„Vlak ťahajú dva parné rušne, starším z nich je Zelený Anton, ktorý bol len pred pár dňami zrenovovaný pre túto príležitosť. Je zostavený z viacerých vozňov, jeden slúžil prioritne prezidentovi Masarykovi,“ prezradil riaditeľ Železničného múzea Michal Tunega. Po Masarykovi elegantne zariadený vozeň s dámskou spálňou či so salónikom využívali aj Edvard Beneš či Klement Gottwald. „Ďalší vozeň potom slúžil Svobodovi a Husákovi, všetky vozne postupne používali aj ďalší prezidenti,“ dodal. Historická súprava bude ďalej pristavovaná napríklad aj v Nitre, vo Zvolene či v Košiciach.
Aza 10080:
● vyrobený pre T. G. Masaryka k 80. narodeninám (1930)
● po ňom ho používali všetci československí prezidenti
● na štátne účely slúžil až do roku 1968
Parný rušeň Zelený Anton:
● vyrobený: Škoda Plzeň, 1936
● dĺžka: 25 metrov
● hmotnosť: 167 ton
● maximálna rýchlosť: 110 km/h