Podľa mestskej časti je zodpovedný Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý mal jeho prevádzku povoliť. Ten sa ale bráni, že je len registrátorom a právo na kontrolu má len poskytovateľ dotácie, v tomto prípade Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR. To zasa poukazuje na to, že z kompetenčnej a zriaďovateľskej roviny sú sociálne služby už viac ako 15 rokov v originálnej kompetencii samospráv.
Staromestský starosta Radoslav Števčík hovorí o zanedbaní situácie. "Zariadenie je súkromné, jeho prevádzku povoľuje Bratislavský samosprávny kraj. Je to úplne mimo kompetencií a mimo právomocí mestskej časti. Nemáme ani možnosť kontrolovať, ani dohliadať na to, aká tam je kvalitná sociálna starostlivosť," uviedol Števčík.
Mestská časť dokázala v rámci svojich zariadení umiestniť jedného klienta, viac voľných kapacít momentálne nemá. Jej sociálni pracovníci však príbuzným klientov IRIS–u ponúkli pomoc v domácnosti prostredníctvom terénnej opatrovateľskej služby. Podobne reagovala napríklad aj Petržalka či Ružinov. "V zariadení sa nachádzali traja Ružinovčania. Všetkým sme okamžite poskytli pomoc, ktorú potrebovali a zabezpečili sme im nevyhnutné náhradné umiestnenie," podotkol ružinovský starosta Dušan Pekár.
Bratislavský kraj sa však bráni. Tvrdí, že v prípade, keď ide o súkromné zariadenie, je len registračným orgánom, ktorý takéto zariadenia po splnení zákonných podmienok musí zaregistrovať. To sa stalo 5. augusta 2015. Podľa hovorkyne Lucie Forman bolo zariadenie financované z rozpočtu rezortu práce, prípadne mestskej časti, podľa trvalého pobytu občana. "Právo na kontrolu týchto prostriedkov má len poskytovateľ dotácie, ktorým v tomto prípade nie je župa," zdôraznila Forman s tým, že z Úradu BSK neodišiel žiaden zainteresovaný zamestnanec, kým sa nepodarilo nájsť iné miesto pre všetkých 24 klientov zariadenia.
Ministerstvo práce vo svojom stanovisku skonštatovalo, že situáciu ohľadom neziskovej organizácie IRIS a jej pôsobenia v oblasti sociálnych služieb sa zaoberá od jej vzniku 25. mája 2015, a to v rámci svojich kompetencií. Zároveň ale upozorňuje, že v niektorých oblastiach nie je vecne príslušné konať a niektoré kontroly môžu podliehať aj Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). "Preto aj v apríli 2018 odstúpilo ministerstvo na priame vybavenie ÚDZS podanie, ktoré poukazovalo na praktiky pri poskytovaní liekov a injekcií. Na základe nám poskytnutých informácií spomínaný úrad vo veci koná," povedala Daniela Rodinová z tlačového a komunikačného odboru MPSVR.
Rezort však podľa hovorkyne vykonal na jar tohto roka v neziskovej organizácii finančnú kontrolu za rok 2016, keď bolo v rámci finančného príspevku poskytnutých viac ako 107-tisíc eur. V roku 2017 ministerstvo dotáciu neposkytlo, keďže o ňu subjekt nepožiadal v zákonnom termíne. "Hneď v apríli 2018 bol na základe výsledku kontroly daný návrh na začatie správneho konania, nakoľko bolo zistené porušenie finančnej disciplíny v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, s povinnosťou vrátenia finančných prostriedkov," priblížila Rodinová s tým, že financovanie sociálnej služby je pre neziskovú organizáciu pre tento rok pozastavené a nebude na ďalšie štvrťroky tohto roka vyplatené.
Aj ďalšia tohtoročná kontrola totiž zistila pochybenia. Aktuálne sa rieši taktiež v poradí druhý podnet v oblasti nevyplatenia preplatku za neposkytnutú sociálnu službu, a to z 2. júla tohto roka.
V prípade kompetencií a zriaďovania rezort opätovne konštatuje, že sociálne služby sú už vyše 15 rokov v originálnej kompetencii samospráv. "Vyšší územný celok (VÚC) ako registračné miesto kontroluje plnenie podmienok na zápis do registra poskytovateľov sociálnych služieb počas ich poskytovania a hospodárenie s finančnými prostriedkami poskytnutými zo strany VÚC," dodala Rodinová.